Reclame en cinema op de rode loper

Crea / News

In juni vond de 68e editie van Cannes Lions plaats. PUB trok zijn mooiste zomeroutfit aan en maakte van de gelegenheid gebruik om een paar regisseurs uit te horen. Wat vinden zij van de bekroonde televisiespots uit die ene categorie die het échte vakmanschap viert: Film Craft…

Nabil Ben Yadir is de regisseur achter ‘Les Barons’, ‘La Marche’ en ook ‘Animals’. Hij startte samen met Benoit Roland (Wrong Men) het productiehuis 10.80 films (1080 is de postcode van Molenbeek) op. “Ik vond cinema zo leuk dat ik het me zelf de kneepjes van het vak geleerd heb. Via het cinemawereldje hebben ze me dan uiteindelijk gecontacteerd om reclamefilms te maken. Al moet ik wel zeggen dat cinema en reclame twee werelden zijn die aan verschillende snelheden werken, het is het verhaal van de haas en de schildpad.” Voor Ben Yadir mag ‘The Wish’ een Grand Prix krijgen: “Die film is heel interessant. Het is vooral wat de regisseur met het idee gedaan heeft, maar ook het onderwerp is actueel en universeel. Het raakt me, en ik ben zeker niet de enige.”

Victor Boccard is als Franse regisseur (Rimowa, Louboutin, Damso,…) vertegenwoordigd via Fledge, het Belgische productiehuis dat de televisiespot produceerde van The Breakaway (Decathlon), de realisatie van BBDO die fantastisch scoorde op Cannes Lions 2022. “Mijn stijl is een mix van klassieke cinema (film) met popcultuur en internet. Ik kom van het grote scherm, dus voor mij is reclame slechts een overgang naar mijn ultieme doel: een eigen langspeelfilm.” Onder de winnaars van dit jaar is zijn favoriet ‘Open Spaces’ van Burberry. “Een zeer mooie film om naar te kijken.” ‘The Wish’ noemt hij dan weer slim aangepakt. “Er zitten heel veel verschillende emoties in, niet gemakkelijk om dat in een spot van drie minuten te krijgen. Maar toch is geen enkele andere spot die ik zo graag nog eens zou herbekijken dan die van Burberry. Dat zegt genoeg.” 

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER OF IN PUB MAGAZINE