RECLAMEBUREAUS OP TWITCH, YOUTUBE OF ROBLOX?

Communication / News

Gaming is booming, en dan vooral sinds 2020. De lockdowns hebben de speelcijfers exponentieel doen stijgen, een goede zaak voor Twitch, YouTube Gaming, Twitter en TikTok. Vandaag zijn videogames de nummer twee reden waarom mensen online zijn, na sociale media. Reclamebureaus twijfelen dan ook niet langer om gaming op te nemen in hun marketing- en brandingstrategieën.

Oorspronkelijk ging gamen gewoon over het spelen van videogames. Via console, smartphone, pc en tablet. De term ‘gaming’ omvat echter meer, het gaat vandaag om de hele wereld die achter videogames schuilgaat. Denk aan de creatie, het genereren van inkomsten, de verkoop, het professioneel geberuik, events... Gaming is de laatste jaren bijzonder trendy geworden, telt onmiskenbare voordelen en kent daarom echt succes bij creatieve bureaus.

Een divers publiek aanspreken

Een op de twee consumenten wereldwijd speelt minstens één keer per maand een videogame. Dat blijkt uit het Gamers & Brands 2022-rapport. In de afgelopen twee jaar zijn deze games een echt tijdverdrijf geworden, en dat heeft natuurlijk gevolgen voor onze bestede tijd aan andere media. En mensen spelen niet alleen videogames, ze kijken ook er veel naar. De afname van sociale interacties, een gevolg van de coronacrisis, heeft geleid tot de opkomst van nieuwe soorten spelers. Weg dus met het beeld van de nerd die zijn tienerkamer nooit verlaat. Gaming maakt het mogelijk om een ​​steeds diverser publiek te bereiken en biedt de mogelijkheid om de betrokkenheid van een community te vergroten. Merken hebben dit meer dan ooit begrepen en aarzelen dan ook niet langer om social gaming –  een term voor online gamen via sociale netwerken, meestal voor meerdere spelers – te gebruiken om met hun publiek te communiceren. “Games werden jarenlang beschouwd als een tijdverdrijf voor ‘jonge tieners zonder vrienden’. Een stereotype dat al lang niet meer geldt. De gaminggemeenschap is divers: niet alleen Millennials en Gen Z’ers spelen, er zijn ook oudere gamers. Allen zijn ze sociaal en alomtegenwoordig via hun console, pc en smartphone,” zegt Kjell Colsoul, ceo van VCTRY.

[...] Lees het volledige artikel HIER