REGIE TOT OVER DE GRENZEN

Media / News

In de wondere wereld van de televisie-reclame zijn er veel topics om over na te denken. Wat met de internationale overflow bijvoorbeeld, of nieuwkomer Mayonaise Media? En hoe zit dat met de verschillen tussen Noord en Zuid, of met ons consumentengedrag ten opzichte van programma’s? Laat ons eens kijken naar Belgische regies die internationale ruimte in België verkopen en Belgische schermtijd internationaal.

Belgische zenders ontwikkelen al decennia lang strategieën om hun publiek bij hen te houden. In Vlaanderen is DPG Media erin geslaagd om een mooi merkimago uit te bouwen en te investeren in sterke programma’s. De Nederlandstalige tv-kijker kijkt amper naar Nederlandse content (uit Nederland), maar voor de Franstalige kijker geldt toch iets anders: zij kijken geregeld ook naar TF1 (onder regie bij IP) en 13ième rue (onder regie bij Transfer). Door de populariteit van die Franse zenders moest het bereik in het Zuiden van ons land natuurlijk vastgeklikt worden. Een van de eerste maatregelen die RTL in de jaren negen nam was daarom het verkrijgen van exclusief uitzendrecht met betrekking tot Frankrijk. “Dat heeft de markt nieuw leven ingeblazen. RTL heeft ook zijn niche gevonden door te investeren in Franse programma’s zoals die van M6. RTBF heeft van zijn kant alles uit de kast gehaald met programma’s zoals The Voice,” legt Delphine Goor uit, hybrid channel manager bij Mediaplus Benelux.

[...]

Het volledige artikel leest u hier