Retail tussen twee stoelen

News / Retail

Welke strategie lokt klanten naar de winkel? Zijn hybride modellen echt de toekomst van retail? En hoe breng je die fysieke en digitale werelden dan samen? Think BBDO, Advert’hype, Blue2Purple, AddRetail en Mobilsoft laten in hun winkelkar kijken.

De boom in e-commerce heeft de mogelijkheden voor retailers aanzienlijk vergroot. Dat betekent natuurlijk ook dat de concurrentie sterker wordt en de consument, die het gemak van online winkelen ontdekt heeft, veeleisender. Die laatste verwacht immers dat winkels minimaal online aanwezig zijn (en dan liefst ‘mobile first’) en dat hij zich niet meer moeten verplaatsen. En zo ontstond er een nieuw gedrag. Retailers die deze uitdagingen proberen aan te gaan, zonder in te boeten in kwaliteit of prijs, stellen zo hun toekomst veilig. 

On- en offline in hetzelfde mandje

“Er bestaat niet zoiets als een unieke customer journey! Het is dus belangrijk om gedurende het hele traject van de consument aanwezig te zijn, mét de juiste communicatie. Online gaat dat gemakkelijk via automatisering, maar ook offline kan je de consument bereiken via eigen offline klantgegevens.” Dat vertelt Rebecca Van Vaerenbergh, digital media strategist bij Blue2Purple. Ook interactie tussen on- en offline is erg belangrijk. Welke trends ziet zij op dat vlak?  “Er is wendbaarheid nodig. De verschillende afdelingen, zoals business intelligence, on- en offline et cetera – moeten beter samenwerken. Strategisch gezien is het verkeerd om je online communicatie of websiteprestaties alleen te koppelen aan online verkoop. De wisselwerking tussen internet en offline is enorm, en ook op het vlak van de strategie moet het bedrijf ‘integraal’ werken om trends en kansen te spotten. Digitaal mag niet meer worden beschouwd als een aparte afdeling, maar moet worden gedragen door de hele structuur van het bedrijf.” Dat is dus de basis...

[...]

Het volledige artikel leest u HIER