Rossel stopt met gratis krant Metro

Media / News

De Rossel-groep schort de activiteiten van Metro op. Voor de papieren krant zal de editie van vrijdag 27 oktober 2023 de allerlaatste zijn. De website van Metro blijft wel nog actief en zal dagelijks geüpdatet worden tot 15 januari 2024.

Sinds de lancering in oktober 2000 onderscheidt Metro zich aan de hand van een professionele redactie die gratis informatie aanbiedt in zowel het Frans als het Nederlands, gericht op de jonge actieve Belgen. Als enige nationale nieuwsmerk profiteert Metro van een groot distributienetwerk in alle hoeken van het land en blijft het op die manier dicht bij zijn lezers, klinkt het. Daardoor is Metro naar eigen zeggen zeer gewaardeerd door zowel de Belgische bevolking als adverteerders - die laatsten hebben in Metro een partner gevonden voor "innovatieve en krachtige communicatiecampagnes, steunend op de creativiteit van de teams, de flexibiliteit van het papieren medium, de impact van activatiecampagnes en een effectieve digitale ondersteuning", aldus Rossel.

In 2020 en 2021 werd het blad helaas hard getroffen door de COVID-19-crisis. De verschillende fasen van lockdown en telewerken hebben een structurele impact gehad op het economische model van Metro, waarvan de distributie zich voornamelijk concentreert op het openbaar vervoer, op universiteitscampussen en in bedrijven. Ondanks die moeilijke tijden bleven de lezers van Metro hun krantentitel zeer trouw. En de groep Rossel, de enige aandeelhouder sinds het terugtrekken van Mediahuis eind 2020, behield naar eigen zeggen zijn volledige vertrouwen in het nieuwsmerk. In 2022 werkte het bedrijf aan de versterking van Metro's positionering en een versnelling van de digitale ontwikkeling. Een vernieuwd redactioneel project werd gelanceerd in oktober 2022, en een volledig nieuwe website en een vers ontwerp voor de krant werden onthuld in maart 2023 - evoluties die volgens het medium zelf positief onthaald werden. 

Ondanks enkele zeer mooie speciale acties in de afgelopen maanden, heeft de advertentiemarkt geen regelmatig aankoopvolume gevolgd. Dientengevolge bleven de advertentie-inkomsten (de enige inkomstenbron van Metro) ondanks het harde werk van alle teams structureel te laag om de activiteit te financieren. Ook na vele inspanningen om de kostenstructuur te verlagen, is Metro financieel niet langer levensvatbaar. Onderzoek naar de situatie van gratis tegenhangers in Europa en daarbuiten bood geen bemoedigende perspectieven. Het zijn die bevindingen die de Groep Rossel met spijt dwingen om de activiteiten van Metro te staken, klinkt het. De beslissing heeft ook betrekking op de website Zita.be.

Rossel bedankt alle huidige en voormalige Metro-medewerkers: hun passie voor de media, hun inzet voor lezers en adverteerders zijn altijd voorbeeldig geweest, klinkt het. De situatie van het huidige personeel is een prioriteit voor de Rossel-groep, die tot januari 2024 alles in het werk zal stellen om iedereen waar mogelijk een alternatief binnen de groep te bieden. Het bedrijf wil ook zijn historische partners bedanken zoals de NMBS, de MIVB, de TEC, De Lijn en anderen, evenals de adverteerders die het bestaan van Metro in de afgelopen 23 jaar mogelijk hebben gemaakt. Tot slot wil de Rossel-groep namens Metro en zijn team zijn oprechte dank uitspreken aan zijn trouwe lezers, die de dagelijkse drijfveer zijn geweest van een opmerkelijk nieuws- en entertainmentmedium.