Serviceplan scoort met 'agile hubs'

Communication / News

Serviceplan Group vertoont een heel sterke groei ten opzichte van het sectorgemiddelde. De groep wijdt dat aan het concept van de ‘Houses of Communication’. De Serviceplan Group, gevestigd in Duitsland, heeft zijn laatste boekjaar (op 30 juni 2019) afgesloten met een wereldwijde omzetstijging van 7% ten opzichte van het voorgaande jaar, met 442 miljoen euro. Deze groei ligt ruim boven het sectorgemiddelde, geschat op 2% op basis van het Ad Age 2018 klassement. "We zijn blij met deze prestaties, vooral gezien de steeds uitdagender wordende omgeving waarin we actief zijn. Klanten zijn terughoudend; reclamebudgetten worden verminderd en gedeeltelijk geïntegreerd in de bouw van eigen digitale infrastructuren", zegt Florian Haller, CEO van de Serviceplan Group.

De Serviceplan Group dankt zijn succes voor een groot deel aan de ontwikkeling van de Houses of Communication, die al sinds het begin alle vaardigheden die nodig zijn om geïntegreerde en innovatieve communicatieoplossingen te ontwikkelen onder één dak herbergen. Dit concept wordt geleidelijk uitgebreid naar de 24 vestigingen van de groep over de hele wereld, van grote Duitse steden tot Shanghai, Kiev en Dubai. De internationale klanten van Serviceplan zijn onder andere Amazon, BMW, Beck's, Burger King, Danone, L'Oréal en Metro. Afgelopen mei werd Serviceplan uitgeroepen tot "Independent Agency of the Year" tijdens de New York Festivals Advertising Awards en gisteren nog werd Serviceplan gekozen als CRESTA (Cresta International Advertising Awards) Independent Network of the Year. 

Serviceplan Group Benelux is een van de vijf belangrijkste internationale agentschappen van de groep en wordt vanuit Brussel geleid door de Belgische CEO Peter Vande GraveeleMomenteel stelt het bedrijf ongeveer 100 mensen te werk en heeft het een omzet van bijna 30 miljoen euro, terwijl de inkomsten voor het boekjaar 2018-2019 iets minder dan 10 miljoen euro bedragen. Het House of Communication Brussels, gelegen in een piepklein steegje in Sint-Pieters-Woluwe in Brussel, waar het de voormalige tramcentrale gekoloniseerd heeft, is volgens Vande Graveele net als zoals de andere die de groep over de hele wereld aan het opzetten is: "een bruisende en agile bijenkorf, met een permanente uitwisseling tussen de verschillende diensten." Deze hub brengt zeven gespecialiseerde bureaus samen: Serviceplan (creatie en strategie), Plan.Net (digitaal en technologie), Mediaplus (media-oplossingen), Mediascale (programmatica en data), 20Something (eerste door marketingstudenten opgerichte zelfsturende reclamebureau dat mikt op jongeren), Solutions (marketing intelligence) en Neverest (motion design). WW (Weight Watchers), Torfs, Lactalis, American Tourister (Samsonite), Fédérale Assurance en anderen behoren tot de klanten die al lang of recenter klant zijn. "We werken autonoom, met een horizontale structuur, maar profiteren van de voordelen van een internationale groep. Zonder de software van Solutions zouden we bijvoorbeeld niet in staat zijn om alle aanpassingen van de campagnes van L'Oréal voor de Beneluxmarkten uit te voeren, d.w.z. meer dan 6.000 opdrachten per jaar. Voor deze luxegigant komt dat neer op een significante van de kosten gelinkt aan deze lokale versies ," legt Peter Vande Graveele uit.

Datamanagement is een andere kracht van Serviceplan. Mediascale, het programma- en gegevensbureau, organiseert vanaf oktober van dit jaar "House of Data", vijf lunches met internationaal gerenommeerde experten in data science. In samenwerking met het marktonderzoeksbureau GfK reikt Serviceplan jaarlijks ook de Best Brands Awards uit.

In Amsterdam is een ander House of Communication bezig met de implementatie van het integratiemodel van de groep, met ongeveer 20 medewerkers aan boord. Dit zet zijn ontwikkeling voort met de recente lancering van Mediaplus, het mediabureau van Serviceplan Group. "De oprichting van deze uitbreiding is ongeveer een jaar geleden gestart en het werk dat sindsdien is verricht, is zeer intensief geweest", legt Menno Westinga, managing director van Mediaplus, uit. Hij heeft een sterk team gevormd, dat mensen met ervaring in verschillende disciplines (strategie, creatie, data, media en public relations) samenbrengt. Het Nederlandse bureau is gestart met de eerste geïntegreerde campagnes: naast het voedingsmiddelenbedrijf Uniekaas en de online broker Flatex heeft Hornbach Nederland (een Duitse doe-het-zelf winkelketen) besloten om per 1 oktober samen te werken met Mediaplus Nederland.