Seth Godin tijdens UBA Trends Day: "Find out how you can matter"

Marketing / News

De UBA Trends Day 2021 op 18 maart verliep geheel online, maar dat mocht de pret niet drukken. Om te beginnen was er een recordaantal inschrijvingen, meldt de UBA trots: 1750 deelnemers. Dat vele deelnemers de persoonlijke contacten tijdens evenementen zoals deze Trends Day missen, staat buiten kijf. Anderzijds is het duidelijk dat het voor sommigen interessant(er) is om zo'n event van thuis te volgen. Dat bewijst ook de hogere opkomst voor afzonderlijke webinars - de Take A Break-Sessies van PUB kennen dat fenomeen ondertussen al. Nadat het coronavirus zal zijn verdwenen, zullen heel vaak hybride events worden georganiseerd, zo wordt steeds harder vermoed. 

Maar terug naar de UBA Trends Day 2021, dat de UBA organiseerde met ondersteuning van Var, DPG Media, Bpost, JCDecaux en Bisnode Belgium. Het was een compacte versie: één gebalde ochtend, maar dan eentje om vooraf van te dromen. Seth Godin, 'the godfather of modern marketing', is zo iemand die je moét gezien/gelezen hebben. De wereld zal veranderen, zegt hij, en wij kunnen het verschil maken. Wat mensen willen bereiken als ze iets kopen, is dat ze iets hebben waarover ze kunnen praten. Marketing is niet adverteren, en het is niet het creëren van een hype. De vijf aspecten van marketing zijn, in de korte versie, "a story worth telling, in a way few people benefit from it, tell a story that matches, spread the word & show up" - voor de lange versie leest (of las) u het boek van Seth Godin over marketing, natuurlijk. Marketing is dus design, marketing is 'operations'. Treat different people differently! Godin strooide met tips & tricks, en verrassende vaststellingen. Een lage prijs is het laatste reddingsmiddel van een marketeer zonder lef. En het verschil tussen een logo en een merk? "Als hotelketen Hyatt een sneaker zou uitbrengen, weten we niet hoe die er zou uitzien. Als Nike een hotel zou openen, weten we wél hoe dat hotel er kan uitzien. Daarom heeft Hyatt een logo, en is Nike een merk." 

Peter Hinssen en Steven Van Belleghem gingen telkens kort in dialoog met de sprekers. Ze probeerden telkens de uitspraken van de sprekers te betrekken op België. Dat leverde bijkomende inzichten op. Zo legde Godin uit dat we moeten stoppen met het verkopen van 'average' producten aan 'average' mensen. Dat is niet tegengesteld aan het verkopen van commodityproducten als wasmiddelen. Voor Walmart en Tide, bijvoorbeeld, gaat het minder om de zeep dan om de data kunnen worden gedeeld. Dat sluit goed aan bij een andere raad van Godin: "Find out how you can matter".

Peter&StevenGREEN.gif

Katrina Dodd, al meer dan 15 jaar trendwatcher bij het gereputeerde bedrijf Contagious, zoomde in op drie trends: Virtual Necessity, Social Shopping en The Great Reset. Met concrete voorbeelden illustreerde Dodd het belang en de impact van deze trends voor merken. Want 'anders denken' volstaat niet langer, zegt ze. Ze vertrok vanuit virtuele theaterproducties, lunches, aperitiefmomenten enzovoort. Rebuild the world, om het met de woorden van een recente Lego-campagne te zeggen: 2021 zal er niet uitzien als 2019. Bedenk waarom mensen jouw product willen. En wat kan er beter, via digitale weg? Al had ze wel bedenkingen bij de vele slechte online ads...

Online shopping boomt dan weer als nooit tevoren, en daar heeft het coronavirus uiteraard iets mee te maken. Toch verlangen veel mensen naar gewoon fysiek winkelen, onder meer omdat winkelen een sociale ervaring is. Online shopping zou dus veel meer de ervaring van fysiek winkelen moeten nabootsen, met live shopping events en gedeelde ervaringen. Daar bestaan al diverse, ook Europese apps voor. En The Great Reset? Dodd pleit voor een nieuwe vorm van kapitalisme: "Can we do better?" Natuurlijk. Maar hoe? Via een slimmere, groenere en meer eerlijke handel... Is dat wel een goede timing, met de coronacrisis (die maar blijft duren), vroegen Van Belleghem en Hinssen zich af. Het zal wellicht niet voor iedereen zijn weggelegd, wél voor de winnaars, zegt Dodd, en elk merk zal voor zichzelf moeten uitmaken wat kan en wat niet, en binnen welke timing. Maar het plaatje op langere termijn is duidelijk. Van Belleghem waarschuwt wel voor bedrijven die een weinig differentiërende, heel vage 'purpose' naar voren schuiven. 

KatrinaDodd.jpg

Tot slot kwam 'de minister van Gezond Verstand' aan het woord: branding expert Martin Lindstrom. Nu COVID-19 onze manier van werken ingrijpend verandert, heeft het geen zin meer om de dingen te doen zoals we ze vroeger deden, zegt hij. Martin Lindstrom toont aan dat bureaucratische regels, slechte excuses en corporate bullshit het gezond verstand van bedrijven doen afbrokkelen. Wat is er gebeurd met onze ‘common sense’ en hoe krijgen we deze terug? Afstandsbedieningen met twee aan/uit-knoppen en andere oplossingen die een intern probleem van een merk oplossen en niet het probleem van de consument: Martin Lindstrom heeft het gehad met die houding. Enter common sense! Gezond verstand hangt trouwens nauw samen met empathie, vindt hij. Empathie is een keuze. En het is niet vrijblijvende sympathie die voor verbinding zorgt, wel empathie.

MartinLindstrom.jpg