Opportunisme of een keerpunt in de advertising policy van grote multinationals? Je kunt er niet naast kijken: na onder meer Unilever, Ben Jerry's (een merk van Unilever, Levi's, Patagonia, Mozilla, The North Face en Honda gaat ook Coca-Cola tijdelijk niet meer adverteren op een aantal sociale netwerken - waarbij in de eerste plaats Facebook (en Instagram) en ook Twitter worden geraakt. De adverteerders sluiten zich aan bij de #StopHateforProfit-campagne. Die campagne wil sociale netwerken aanzetten om racistische en haatboodschappen nadrukkelijker en zeker ook enthousiaster te weren. De initiatiefnemers - Amerikaanse burgerrechtenorganisaties - willen Facebook raken daar het pijn kan doen: de portemonnee. Mark Zuckerberg kondigde ondertussen aan dat zijn bedrijf maatregelen wil gaan nemen, maar de beurskoers maakte toch al (tijdelijk?) een flinke duik. Behalve adverteerders geven dus ook beleggers Facebook een gele kaart. Ook nationale overheden willen trouwens sociale netwerken iets meer in de ethische én in de fiscale pas doen lopen, zoals ook blijkt uit initiatieven van de Europese Commissie en van diverse overheden, ook in Vlaanderen.
Fake news, haat en racisme
Samen met de wereldkoepel van adverteerders WFA dringt UBA er bij alle platforms op aan om de verspreiding van haat, racisme, geweld, discriminatie en misleidende informatie te bestrijden.: "Online-platforms en de bredere reclame-industrie zijn ervoor verantwoordelijk om een veiligere en eerlijkere online mediaomgeving voor iedereen te creëren. Om dit te doen heeft UBA aan Facebook gevraagd transparantie en duidelijkheid over de controle over de inhoud, meer consistentie rond de handhaving van dit beleid en evolutie en dialoog met externe belanghebbenden om ervoor te zorgen dat dit beleid eerlijk is en geschikt voor het doel in een steeds veranderende context." UBA nodigde Facebook alvast uit voor een verder gesprek over dit onderwerp.