Solidariteit met besneden meisjes?

Met als headline ‘Hoerau! Het is een meisje ...’ en de suikerzoete kleuren oogt de advertentie van GAMS vzw voor de Standaard Solidariteitsprijs 2020 op het eerste zicht als een typisch geboortekaartje. Toch is het een aanklacht tegen meisjesbesnijdenis, een grove schending van de mensenrechten die nog dagelijkse kost is in vele landen. Bij deze genitale verminking worden de clitoris en/of de binnenste en buitenste schaamlippen weggesneden zonder medische reden. "Niet elk meisje is voor het geluk geboren," luidt dan ook de cynische ondertitel van de advertentie. Wereldwijd leven er tot 200 miljoen meisjes en vrouwen met de extreme gevolgen ervan. Jaarlijks komen er een 3 miljoen slachtoffers bij - vooral in Afrika, maar ook Azië, Indonesië en Iran. Zo wordt in Jemen 85% van de besneden meisjes in de week na hun geboorte besneden. GAMS vzw strijdt via diverse acties tegen dit onrecht.
Voor het vijfde jaar op een rij werkte GAMS voor de Solidariteitsprijs samen met freelance copywriter Ludo Truyens. Hij was met Amnesty Vlaanderen al eens winnaar in 2006. Op de vijf inzendingen voor Gams behaalde hij vier nominaties, waaronder enkele keren zilver en brons. Graag meer info over de strijd van Gams vzw tegen vrouwenbesnijdenis? Check gams.be.
Credits
Client: GAMS vzw
Client contact: Katrien De Koster
Concept en copywriting: Ludo Truyens
Design: Tony Naudts-Ducène
PR account manager - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]
Hoofd Communicatie - UGent
Context Ben jij een ervaren communicatieprofessional met een strategische visie en sterke leiderschapskwaliteiten? […]
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]