GAIA (ZUIDEN)
Vanaf de eerste golf maakte GAIA een sterke indruk. De jury prees deze campagne om zijn creatieve link met Valentijnsdag. “GAIA heeft uitstekend werk geleverd door het thema van deze spot slim te verbinden met Valentijn,” vertelt Fred Dorsimont, medeoprichter en algemeen directeur van Behaven.
“De feiten zijn accuraat, het centrale idee (kalverliefde) is intelligent uitgewerkt en de link met het merk is duidelijk,” benadrukt An Rietjens, creative strategy leader bij Serviceplan. “Bovendien eindigt de Franse versie met een vleugje humor, waardoor deze spot mijn persoonlijke favoriet is uit het hele aanbod.”
“Wij zijn zeer dankbaar en vereerd om deze prijs in ontvangst te mogen nemen. Voor ons betekent creativiteit veel als activistische organisatie, omdat het onze belangrijkste hefboom is om gedachtengoed te veranderen. Deze prijs is dan ook een mooie erkenning, niet alleen voor Gaia en de organisatie, maar ook voor creativiteit in het algemeen,” reageert Sébastien de Jonge van GAIA. “Deze erkenning is vandaag extra belangrijk, omdat wij denken dat het meer dan ooit nodig is om creativiteit te beschermen. Ze wordt soms bedreigd door vormen van censuur, met name via beperkingen op uitzendrechten. Deze situatie beperkt de creativiteit, en naar onze mening zouden we nog meer kunnen bereiken als deze barrières zouden worden weggenomen. Het is belangrijk om te benadrukken dat deze spot aanleiding heeft gegeven tot honderden klachten bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame. De JEP heeft ons echter volledig in het gelijk gesteld. We zullen dus blijven inzetten op creativiteit.”
Sébastien de Jonge, Directeur des Opérations chez Gaia réagit : "Nous sommes très reconnaissants et honorés de recevoir ce prix. Pour nous, la créativité représente beaucoup en tant qu'association militante, car elle constitue notre principal levier pour changer les mentalités. Ce prix est donc une belle reconnaissance, non seulement pour Gaïa et l'institution, mais aussi pour la créativité en général.
Il revêt une importance particulière aujourd'hui, car nous pensons qu'il est plus que jamais nécessaire de protéger la créativité. Elle est parfois menacée par des formes de censure, notamment à travers des restrictions sur les diffusions. Cette situation limite la créativité et, à notre avis, nous pourrions accomplir encore davantage si ces barrières étaient levées.
Il est important de souligner que ce spot a fait l’objet d’une centaine de plaintes auprès du Jury d’éthique publicitaire. Cependant, le JEP nous a donné entièrement raison. Nous continuerons donc à être aussi créatifs que possible. Au-delà de la reconnaissance de Gaïa, ce prix est aussi une reconnaissance de la créativité, et nous en sommes particulièrement fiers."
ZORGVULDIG GESELECTEERDE RADIORECLAME
Sounds of Change, gelanceerd door Var, RMB, Bubka en PUB, heeft tot doel de beste creatieve reclamecampagnes te bekronen die niet alleen luisteraars weten te boeien, maar die ook duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, en dit zowel in het Noorden als in het Zuiden. De prijs benadrukt de groeiende toewijding van merken aan ethische en verantwoorde communicatie.
Evaluatiecriteria zijn onder meer het gebruik van een originele sound, duidelijkheid, originaliteit en natuurlijk ook creativiteit. Elke audiospot wordt bovendien beoordeeld naargelang zijn potentiële impact op de maatschappij en het milieu. De jury zal daarbij rigoureus en evenwichtig te werk gaan, met een eerlijke verdeling tussen Noorden en Zuiden en voldoende diversiteit de juryleden. Om elke vorm van belangenvermenging te vermijden mag geen enkel jurylid deelnemen aan de evaluatie van een campagne die door zijn eigen bedrijf opgezet of gesponsord is.
Een hefboom voor sociale verandering
De winnende campagnes tonen aan dat reclame een effectief middel kan zijn om verandering te stimuleren. Door nieuwe sociale normen rond duurzaamheid te bevorderen, inspireren ze een breed publiek om praktijken te omarmen die meer respect tonen voor het milieu en dierenwelzijn.
Gefeliciteerd aan de winnaars, die op indrukwekkende wijze laten zien hoe creativiteit en duurzaamheid samen kunnen bijdragen aan een betere toekomst. Tot volgend jaar voor een nieuwe editie van Sounds of Change!