Steun aan de pers in hogere versnelling?
De coronaparadox, zo wordt het omschreven: de bereikcijfers van media schieten de hoogte in, maar de inkomsten uit advertenties namen een diepe duik. Er zijn al enkele maatregelen van kracht om media (en bijvoorbeeld freelancejournalisten) te steunen. De Franse Gemeenschap nam de afgelopen dagen bijkomende maatregelen. Op 30 april pakte minister en vice-president Bénédicte Linard uit met een vierpuntenplan. "Hetgeen in het zuiden van het land is beslist, is deels al gerealiseerd of beslist in Vlaanderen," licht Marc Dupain, general manager van We Media, desgevraagd toe. "Een communicatiecampagne van de Vlaamse overheid in de media loopt al, er zijn steunmaatregelen aan bedrijven zoals compensatiemaatregelen, en een hinderpremie bovenop de federale. En er is steun voor zelfstandigen en dus ook voor freelancers."
In het zuiden van het land komt er nu financiële steun voor getroffen mediabedrijven (onder bepaalde voorwaarden) én er komt een studie om de afhankelijkheid van publicitaire media in kaart te brengen. "Financiële steun en subsidies hebben de Vlaamse mediagroepen niet meteen gevraagd," zegt Marc Dupain nog. "Wij hebben als We Media wel die mogelijkheid gevraagd voor uitgevers van de gratis pers die in financiële moeilijkheden zouden komen omdat ze enkel die uitgeefactiviteiten hebben, en door de lockdown evenzeer hebben moeten sluiten zoals de eigenaars van handelszaken die hebben moeten dichtdoen. Ook hebben we als We Media een vrijstelling gevraagd van gemeentebelastingen voor de gratis pers in heel het land."