Strategie bouw je met Lego

Marketing / News

Marcel de Jong is Lego Master in hart en nieren, en dat mag u gerust letterlijk nemen. Vorig jaar stond hij in de finale van het gelijknamige RTL-programma, dat zowel in België als in Nederland op televisie te zien was. Zijn passie voor bouwen en Lego reikt echter verder dan zijn en onze woonkamer: ook zijn collega’s bij iO (en hun klanten) probeert hij warm te maken voor de wondere wereld van het Lego-blokje.

Een passie voor Lego, ontstaat zoiets in je kindertijd?

Marcel de Jong: “Dingen bouwen en maken doe ik al mijn hele leven: van sneeuwsculpturen tot ruimteschepen in Lego. Ik ben echt een creatieve bouwer –  ik werk dus ook met losse stenen en niet met sets. Maar het echte kantelpunt was mijn deelname aan Lego Masters vorig jaar. Ik schreef in met jeugdvriendin Bibi en ineens zaten we in het programma… en later ook in de finale. Een schitterende ervaring waar ik mijn hands-on creativiteit echt heb herontdekt.”

En die ervaring neem je nu mee naar iO?

Marcel de Jong: “Klopt. Ik gaf voor het programma ook wel al freestyle workshops, en ook andere collega’s hadden er al mee geëxperimenteerd, maar dat was niet via de officiële methode. En die bestaat weldegelijk! Daarom volgde ik een opleiding ‘Lego Serious Play’, waarna ik in oktober vorig jaar mijn officiële papiertje behaalde. Ik heb inmiddels verschillende teams bij iO met Lego-workshops kunnen inspireren. Klein beginnen, een concept uitwerken, strategie bepalen als team… er zijn eindeloze mogelijkheden om hiermee te experimenten.”

Hoe trek je paralellen tussen Lego en strategie?

Marcel de Jong: “Lego-workshops kunnen klanten helpen om hun doelstellingen en successen beter te bepalen. Ik vraag deelnemers bijvoorbeeld op welke kans het komende jaar ze willen inspelen of wat ze nu net belangrijk vinden. Door iedereen vervolgens aan het bouwen te zetten, kunnen ze nadien als team bepalen waar ze voor gaan. Er zijn ook meerdere rondes mogelijk om te kijken hoe alles aansluit. Je gaat echt nadenken over problemen, maar ook consensus creëren en dingen challengen.”

[...] LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE