Telenet group neemt participatie in Caviar Group

Media / News

Telenet en Caviar delen een gezamenlijk visie op het lokaal en internationaal potentieel van Vlaamse content, de mogelijkheden die internationale uitwisseling biedt voor ontwikkeling van lokaal talent en de nood om de Vlaamse productiesector te blijven versterken. In die context breidt Telenet zijn investeringen in het Vlaams medialandschap uit en neemt het een participatie van 49% in Caviar Group.

Caviar begon als Vlaams productiehuis en groeide uit tot een internationale content studio die actief is in het produceren van zowel tv-content, fictie als reclamecampagnes. Na de groei van de SBS-zenders en het creatieve succesverhaal van Woestijnvis als volle Telenet-dochters blijft Telenet het Vlaamse ecosysteem dus versterken met vernieuwende samenwerkingen. Ook de participaties in Streamz (voor 50%, met DPG Media) en de nieuwe nationale reclameregie Ads & Data (voor 44%, met Mediahuis en Proximus) kaderen in de langetermijnstrategie van Telenet om binnen de Vlaamse mediasector meer structurele samenwerkingen uit te bouwen.

Down the road

Caviar maakte reeksen als Clan en Tabula Rasa, komt binnenkort met Fuck You Very Very Much en is gekend voor tv-formats als De Code van Coppens, Durf Te Vragen en Down The Road. Internationaal werkt Caviar Group voor grote adverteerders als Apple, Coca-Cola en Hermes en maakten ze naam met films als Diary of a Teenage Girl en The Rider. Het is ook de producent van Sound of Metal, een Amerikaanse film die recent werd genomineerd voor zes Oscars. In april beginnen ze aan de opnames van Rebel, de nieuwe film van Adil en Bilall. De organische groei van het succesvolle bedrijf, dat vestigingen heeft in Los Angeles, Londen, Parijs, Amsterdam, Brussel, Antwerpen en Mechelen was in de huidige constellatie gelimiteerd en Caviar was al een tijd op zoek naar een geschikte strategische partner.

Coca-Cola

Telenet neemt een strategische participatie van 49% in Caviar Group. Caviar Group blijft verder functioneren als onafhankelijke content studio. De overige aandelen blijven in handen van de huidige aandeelhouders Bert Hamelinck (CEO Caviar en verantwoordelijk voor fictie), Mathias Coppens (verantwoordelijk voor tv-afdeling Roses Are Blue) en Michael Sagol (chief talent officer en verantwoordelijk voor branded content internationaal).

We zijn erg blij dat we met Telenet een langetermijn partner hebben gevonden die onze visie deelt. Internationaal denken zit in ons DNA, zegt Bert Hamelinck, CEO van Caviar. Alles wat we voor een Vlaams publiek maken, heeft de intentie om het ook te kunnen exporteren. Dat is op natuurlijke wijze voortgekomen uit de beperkte Vlaamse afzetmarkt en het verzadigde lokale medialandschap. We houden steeds de rechten van onze formats bij ons, wat leidt tot co-producties met andere landen. Wij geloven al langer dat lokale consolidatie en centralisatie, samen met een focus op formats die ook in het buitenland werken, de manier is om verder te groeien. Caviar staat ondertussen internationaal op de kaart, nu moeten we verder bouwen aan een businessmodel waarbij lokaal talent zo veel mogelijk kan switchen tussen lokale en buitenlandse projecten. Door Telenet als partner te omarmen, zijn we ideaal gepositioneerd om in dit snel veranderende medialandschap de motor te zijn van de eerste grote Belgische entertainmentgroep en creëren we kansen voor de lokale markt. Samen kunnen we van het talrijk Vlaams audiovisueel talent een wereldmerk maken.”

De verwachting is dat de overeenkomst, die niet hoeft voorgelegd te worden aan de mededingingsautoriteiten, op 1 mei wordt gefinaliseerd.