TF1: de dans van de grote katten

Communication / Media / News

TF1Bij de aankondiging van de komst van TF1 naar onze markt had het gros van de grote katten op de reclamemarkt de klauwen uitgeslagen. Momenteel drogen sommigen de tranen en verwachten anderen een televisielandschap dat nooit meer hetzelfde zal zijn. Transfer bereidt zich van zijn kant dan weer voor een potentieel van 1.000 reclameblokken per maand vanaf de start van het televisieseizoen in september.

Verwacht wordt dat er voortaan veel minder zal gepraat worden over de aanwezigheid van TF1 op de Belgische markt. Nadat Fox-dochter Transfer de regie ervan binnenhaalde, zal er vooral gesproken worden over reclamedruk. Maar zijn ze daarmee vergeten: de krachtmetingen, de messen in de rug, de schijnmaneuvers, het verraad...? Sommigen zullen deze nog lang blijven herinneren. Zoals het management van de RTBF, dat overhoop ligt met zijn raad van beheer. “Nochtans had het zin om met TF1 samen te werken,” meent Yves Gérard, general manager. “Die aanpak had het ecosysteem langzaam kunnen veranderen, zonder de heisa die we nu meemaken. Bovendien hadden we TF1 misschien ook kunnen overtuigen om te investeren in Belgische producties.”

En niet alleen de RMB sprong in de bres! De meeste mediaspelers mengden zich van verre of dichtbij in dit stinkende dossier. Zelfs de broers Thierry en Freddy Tacheny hebben aan de zijde van Philippe Lhomme, baas van de holding Deficom, in de arena de degens gekruist. Kortom, de eerste man of vrouw die het Franse laken niét naar zich toe wilde trekken, mag de hand opsteken...

Het volledige artikel leest u in PUB Magazine.