Thomas More en Bubka steunen Gen Z in hun strijd voor een betere toekomst

4schools / Crea / News

“I feel like our generation has been handed a bill for a party we didn’t get to attend.” Gen Z is de eerste generatie die een wereld erft die er slechter aan toe is dan die van de generaties vóór hen. Dat baart hen zorgen over hun toekomst. Het moet anders en beter. Met de nieuwe campagne ‘Nu is het aan ons’ erkent Thomas More jongeren in hun frustraties en hun strijd voor een betere wereld.

Schending van mensenrechten, klimaatverandering, extremisme, corruptie … Onderzoek uit De Duurzame Belg (Wim Vermeulen & prof. Gino Verleye, Lannoo Campus) toont aan dat Gen Z zich ernstig zorgen maakt over de staat van de wereld. Jongeren liggen ook wakker van het gebrek aan actie door politieke leiders en grote bedrijven, die medeverantwoordelijk zijn voor deze problemen.

De ontbrekende daadkracht frustreert jongeren. Ze hebben het gevoel dat ze zélf de problemen moeten oplossen, want dat er anders niks verandert. En in die strijd voelen ze zich vaak alleen. Thomas More wil jongeren laten weten dat het achter hen staat, en dat het beschikt over de kennis, ervaring en ruimte om hen te ondersteunen bij het omzetten van hun overtuigingen in acties. 

De campagne toont hoe jongeren denken over de voorgaande generaties. De tagline ‘Nu is het aan ons’ maakt duidelijk dat het dringend tijd is voor verandering. Tim Moriën, directeur marketing en communicatie bij Thomas More, licht toe: "We kozen bewust voor een aanpak die schuurt. Want 'ons', dat zijn zij - een nieuwe generatie die niet langer aan de zijlijn wil staanHet draait om hun gevoelens. We willen hen diep vanbinnen raken en laten weten dat ze niet vergeten zijn, dat Thomas More er echt voor hen is.”

Ben Van Asbroeck, creative director bij Bubka, prijst de moed van Thomas More om mee te gaan in het concept dat het bureau heeft uitgewerkt. “Je zal Gen Z niet overtuigen door simpelweg te vertellen hoe geweldig je opleidingen zijn. Dat pikken ze niet. Je zal ze wél overtuigen door hen te laten voelen dat je aan hun kant staat. Om samen een positief verschil te maken. Het getuigt van lef om daar als hogeschool een campagne rond te bouwen.”

De tagline Nu is het aan ons krijgt extra kracht door de bijbehorende beelden: intense, close-up shots van jongeren die de kijker recht (en confronterend) in de ogen kijken. Maar ze kijken ook vastberaden en hoopvol naar de toekomst. De energie die ze uitstralen toont hun kracht en potentieel om écht verandering teweeg te brengen.

De portretbeelden worden ondersteund door cirkelredeneringen die de gedachten van jongeren blootleggen, over thema’s die hen raken. Ze onthullen vastgeroeste denkpatronen van eerdere generaties en benadrukken de urgentie om die te doorbreken.

Sarah Wauters, merkstrateeg bij Bubka én kersvers alumna van Thomas More (Belgian Advertising School) voelt zich als Gen Z’er persoonlijk aangesproken door de campagne die ze mee richting heeft gegeven: "Deze campagne gaat over mijn generatie – een generatie die worstelt met een wereld die vóór ons is gebouwd, maar niet mét ons. We willen Gen Z de hoop, kracht en vastberadenheid geven die ze zo hard nodig heeft om het tij te keren.”

De campagne wordt verspreid via on- en offline kanalen: de social accounts van Thomas More, website, flyers, posters op populaire jongerenplekken, bushokjes enzovoort.

CREDITS:

Agency: Bubka

Brand: Thomas More

Client: Tim Moriën, Layla Cuypers, Naomi El Yousfi

Client Service Director: Caro Peeters

Account Director: Kwinten Scheepers

Strategy Director: Wim Vermeulen

Strategy: Sarah Wauters

Creative Direction: Ben Van Asbroeck

Art Director: Dwayne Helmich, Stijn Lecomte

Copywriter: Antony Samson

Motion Design: Kristof Hermans

Production - Whywise -  Toon Vandenbranden

DOP - Ivo Nelis

1st AC - Calder Cosyns

Gaffer - Louis-Philippe Beauduin

Make-up - Liesbet Fijalka

Edit - Slices - Ward Geerts

Sound - Seppe De Clerck - Sounds That Fit