Thomas More en Bubka steunen Gen Z in hun strijd voor een betere toekomst

“I feel like our generation has been handed a bill for a party we didn’t get to attend.” Gen Z is de eerste generatie die een wereld erft die er slechter aan toe is dan die van de generaties vóór hen. Dat baart hen zorgen over hun toekomst. Het moet anders en beter. Met de nieuwe campagne ‘Nu is het aan ons’ erkent Thomas More jongeren in hun frustraties en hun strijd voor een betere wereld.
Schending van mensenrechten, klimaatverandering, extremisme, corruptie … Onderzoek uit De Duurzame Belg (Wim Vermeulen & prof. Gino Verleye, Lannoo Campus) toont aan dat Gen Z zich ernstig zorgen maakt over de staat van de wereld. Jongeren liggen ook wakker van het gebrek aan actie door politieke leiders en grote bedrijven, die medeverantwoordelijk zijn voor deze problemen.
De ontbrekende daadkracht frustreert jongeren. Ze hebben het gevoel dat ze zélf de problemen moeten oplossen, want dat er anders niks verandert. En in die strijd voelen ze zich vaak alleen. Thomas More wil jongeren laten weten dat het achter hen staat, en dat het beschikt over de kennis, ervaring en ruimte om hen te ondersteunen bij het omzetten van hun overtuigingen in acties.
De campagne toont hoe jongeren denken over de voorgaande generaties. De tagline ‘Nu is het aan ons’ maakt duidelijk dat het dringend tijd is voor verandering. Tim Moriën, directeur marketing en communicatie bij Thomas More, licht toe: "We kozen bewust voor een aanpak die schuurt. Want 'ons', dat zijn zij - een nieuwe generatie die niet langer aan de zijlijn wil staan. Het draait om hun gevoelens. We willen hen diep vanbinnen raken en laten weten dat ze niet vergeten zijn, dat Thomas More er echt voor hen is.”
Ben Van Asbroeck, creative director bij Bubka, prijst de moed van Thomas More om mee te gaan in het concept dat het bureau heeft uitgewerkt. “Je zal Gen Z niet overtuigen door simpelweg te vertellen hoe geweldig je opleidingen zijn. Dat pikken ze niet. Je zal ze wél overtuigen door hen te laten voelen dat je aan hun kant staat. Om samen een positief verschil te maken. Het getuigt van lef om daar als hogeschool een campagne rond te bouwen.”
De tagline Nu is het aan ons krijgt extra kracht door de bijbehorende beelden: intense, close-up shots van jongeren die de kijker recht (en confronterend) in de ogen kijken. Maar ze kijken ook vastberaden en hoopvol naar de toekomst. De energie die ze uitstralen toont hun kracht en potentieel om écht verandering teweeg te brengen.
De portretbeelden worden ondersteund door cirkelredeneringen die de gedachten van jongeren blootleggen, over thema’s die hen raken. Ze onthullen vastgeroeste denkpatronen van eerdere generaties en benadrukken de urgentie om die te doorbreken.
Sarah Wauters, merkstrateeg bij Bubka én kersvers alumna van Thomas More (Belgian Advertising School) voelt zich als Gen Z’er persoonlijk aangesproken door de campagne die ze mee richting heeft gegeven: "Deze campagne gaat over mijn generatie – een generatie die worstelt met een wereld die vóór ons is gebouwd, maar niet mét ons. We willen Gen Z de hoop, kracht en vastberadenheid geven die ze zo hard nodig heeft om het tij te keren.”
De campagne wordt verspreid via on- en offline kanalen: de social accounts van Thomas More, website, flyers, posters op populaire jongerenplekken, bushokjes enzovoort.
CREDITS:
Agency: Bubka
Brand: Thomas More
Client: Tim Moriën, Layla Cuypers, Naomi El Yousfi
Client Service Director: Caro Peeters
Account Director: Kwinten Scheepers
Strategy Director: Wim Vermeulen
Strategy: Sarah Wauters
Creative Direction: Ben Van Asbroeck
Art Director: Dwayne Helmich, Stijn Lecomte
Copywriter: Antony Samson
Motion Design: Kristof Hermans
Production - Whywise - Toon Vandenbranden
DOP - Ivo Nelis
1st AC - Calder Cosyns
Gaffer - Louis-Philippe Beauduin
Make-up - Liesbet Fijalka
Edit - Slices - Ward Geerts
Sound - Seppe De Clerck - Sounds That Fit
Account Manager - RMB
Wij zijn op zoek naar een Account Manager Wij zoeken een Account Manager […]
Sales Manager Digital Solutions - Ads & Data
We zijn namelijk opzoek naar een Sales Manager Digital Solutions. Ads & Data, de […]
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]