Ukonwa Ojo is de Chief Marketing Officer, Prime Video & Amazon Studios en een van de machtigste vrouwen in het circus dat we gewoonlijk - geografisch incorrect - als ‘Hollywood’ omschrijven. Actrice Regina Hall gooit op dit moment hoge ogen met de door Mariama Diallo geregisseerde horror film ‘Master’. Maar ook zoals elke vrouw in Hollywood en zoals elke ‘person of color’ in die sector (Hall en Ojo combineren beide kwaliteiten) voelen ook zij zich vaak niet vertegenwoordigd in het verhaal dat hun industrie vertelt. Samen braken ze een lans voor een nieuwe ‘narrative’ in film. Peter Lissens van Superkraft ging voor ons op suggestie van Marta Toth luisteren.
Feit: in huiskamers wereldwijd krijgen vrouwen de helft minder schermtijd dan mannen. Vertegenwoordiging van vrouwen – of het gebrek daaraan - op het scherm heeft een significante subliminale impact op kijkers (vooral de jongeren). Je kan er vooroordelen en stereotypen mee versterken of ze, mits de juiste aanpak, net de wereld uithelpen…
Feit: In de bijna 100-jarige geschiedenis van de Oscars, won slechts twee keer een vrouw de Oscar voor beste regisseur: Kate Bigelow in 2010 en Jane Campion dit jaar - 12 jaar later, dus. Minder dan vijf jaar geleden berekende het Geena Davis Institute (dat onderzoek doet naar gender in media) dat wereldwijd gemiddeld slechts drie op de tien regisseurs vrouwen zijn. De narrative in Hollywood blijft dus alsnog gedomineerd worden door mannen, en niet alleen mensen van kleur of vrouwen vallen nog steeds te vaak uit de boot. Hollywood blijft allergisch voor verhalen die niet aan de door de goegemeente uitgekiende normen voldoen. En daar heeft de Hollywood obsessie voor Blockbusters alles mee te maken.
Hall en Ojo drongen er bij de aanwezige reclame- en marketing afgevaardigden op aan om projecten te steunen die niet persé op het traditionele massapubliek mikken. Regina Hall vertelt waarom: “Ik heb me lange tijd niet heeft herkend in de rollen die ik aangeboden kreeg. De eerste jaren van mijn carrière – nog niet eens zo lang geleden – werd ik vooral als een soort van levende accessoire gecast: ‘Het liefje vàn vàn, het nichtje vàn… Het waren rollen die me geen enkele mogelijkheid gaven om te tonen wie ik ben wat ik kan. Je staat te popelen, je wil echt acteren, ménsen portretteren, rollen met diepgang spelen, je tonen aan de wereld, het bereik van je talent verkennen… Pas toen studio's zich realiseerden dat er goed geld te verdienen was met films die niét specifiek voor massaconsumptie waren geconcipieerd, begonnen er meer kansen te komen. Studio’s en hun adviseurs brouwen formules waarvan zij denken dat ze veel geld zullen opbrengen. Zo doen ze aan profiling. En alles wat niet in die formule pas, krijgt geen kans...”
Woorden als ‘discriminatie’ of ‘racisme’ vermeldt Hall niet. Maar mensen met een machtspositie in Hollywood zijn de facto de poortwachters van - al naar gelang - de verandering of het status quo. En net die leidinggevenden hebben decennia lang meer mannelijke dan vrouwelijke filmmakers aangenomen. Wanneer een vrouwelijk regisseert, bestaat de rest van de productie al snel uit 20% meer vrouwen dan wanneer de regisseur een man is, blijkt uit onderzoek.
Uit dezelfde research van het Geena Davis Institute blijkt ook dat vandaag 63% van vrouwelijke bioscoopbezoekers de voorkeur geeft aan verhalen verteld door vrouwelijke storytellers, regisseurs en schrijvers, tegenover 55% in 2018. Het cinemapubliek heeft meer macht dan ze vermoeden. Ze zijn zich misschien nog grotendeels onbewust van hun ‘macht’. Misschien ligt ook daar een mogelijkheid voor agencies om ‘the narrative’ - en tegelijkertijd de ‘subliminale impact’ uit de inleiding van dit artikel - de goede kant helpen uit te sturen. Ukanwa Ojo besluit: “Eigenlijk hoop ik gewoon dat we in de niet al te verre toekomst hopen géén seminars meer hoeven te houden over vrouwen in film, het in panels niet meer over vrouwen in film hoeven te hebbenen het aantal mannelijke regisseurs niet meer met het aantal vrouwelijke hoeven te vergelijken. Ik ben er van overtuigd dat een verscheidenheid aan stemmen en films òns, onze sector en de hele wereld beter zullen maken."
Lees hier alles over Cannes Lions 2022.
Content created by Superkraft in samenwerking met Lionscreativity