Toerisme Vlaanderen en Untitled Workers Club zetten kunststeden in etalage

Crea / News

Toerisme Vlaanderen start samen met de Vlaamse kunststeden en met de medewerking van Untitled Workers Club (voorheen Bowling) een toeristische campagne via Facebook en Instagram om Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen internationaal in de etalage te zetten. Zo’n campagne is hard nodig, want buitenlandse bezoekers blijven door de coronapandemie al meer dan een jaar bijna volledig weg uit de kunststeden. “De coronacrisis zette de wereld op pauze. Maar nu alles terug stilaan op gang komt willen we de troeven van onze Vlaamse kunststeden internationaal in de kijker zetten”, zegt Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir. “Daarbij mikken we zeker niet op massatoerisme, maar wel op een persoonlijke ervaring voor onze buitenlandse gasten. Want onze kunststeden hebben bijzonder veel te bieden, elk op hun eigen karakteristieke manier.”  Warmmaker is een ludieke sociale mediacampagne waarin elk stad zich door middel van een stilistisch element (t-shirt) op zijn manier profileert en die kadert in een veel grotere toeristische campagne van drie jaar.

Meerjaren internationale campagne

De campagne via Facebook en Instagram kadert in een grotere toeristische campagne die Toerisme Vlaanderen en de Vlaamse kunststeden in de loop van de komende jaren verder zullen uitrollen. De Vlaamse kunststeden kiezen er bewust voor om zich als collectief te presenteren. “De Vlaamse Kunststeden en Toerisme Vlaanderen werken hier opnieuw zeer goed samen aan de relance,” zegt Bram Van Braeckevelt, voorzitter van de vzw Vlaamse Kunststeden. "We presenteren ons op een ludieke manier als alternatief voor de grote jongens. Een stad moet geen miljoenen inwoners hebben om een topbestemming te zijn, toch? Dat bewijzen wij elke dag opnieuw.’ De specifieke sfeer van de verschillende steden wordt nog eens extra benadrukt door de Vlaamse fotograaf Daniil Lavrovski. Hij is opgegroeid als fotograaf in de skatewereld en kan dan ook als geen ander de street & city vibe van een plek vastleggen. 

De T-shirts maken met een knipoog de vergelijking met de meer gekende toeristische steden. Er is natuurlijk niets mis met die klassieke bestemmingen maar toch zetten de Vlaamse steden zich hier met humor een beetje tegen af. Steeds meer reizigers zijn juist op zoek naar de ongekende pareltjes. Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen zijn kunststeden waar je als reiziger zelf nog dingen kunt ontdekken, waar je instagramfoto's kunt nemen die nog niet op iedere reisblog staan en waar je zonder massatoerisme de cultuur kunt opsnuiven.

Beelden © Toerisme Vlaanderen