Toestand Kinepolis 'voor en na'

Media / News

Tot het moment van de sluiting van de bioscopen als gevolg van het Covid-19 virus, in alle landen waar Kinepolis actief is, noteerde de cinemagroep, mede door haar recente acquisities, een stijging van de bezoekers en financiële resultaten. Zoals bekend, heeft Kinepolis als gevolg van de uitbraak van het Covid-19 virus al haar bioscopen gesloten vanaf midden maart. Bij de toelichting over de resultaten van het eerste kwartaal 2020 die Kinepolis bekendmaakte, maken we daarom een onderscheid tussen de resultaten vóór en na de sluiting van de eerste bioscopen. "Tot de sluiting van de bioscopen midden maart, steeg het bezoekcijfer in België (+2,9%), dat genoot van een gunstige vergelijkingsbasis ten opzichte van een eerder zwak eerste kwartaal 2019, in Spanje(+13,8%) en in Nederland (+15,2%). In Spanje was deze stijging met name te danken aan de integratie van de El Punt-bioscopen vanaf 1 maart 2019," valt te horen bij Kinepolis. "Ook in Nederland speelde het expansie-effect mee, maar ook zonder expansie bleef het bezoekcijfer stabiel in een markt die globaal achteruit ging. In Frankrijk (-21,4%), Luxemburg (-10,6%) en Canada (-1,9%) leed het bezoekcijfer onder een minder succesvol filmaanbod in de eerste maanden van 2020."

De top 5 van het eerste kwartaal 2020 werd gevormd door ‘Bad Boys for Life’, ‘1917’, ‘Sonic The Hedgehog’, ‘Star Wars: The Rise of Skywalker’ en ‘Jumanji: The Next Level’. De meest succesvolle lokale films waren ‘FC De Kampioenen 4’ en ‘Nachtwacht: Het Duistere Hart’ in Vlaanderen, ‘Ducobu 3.0’ in Frankrijk, ‘De beentjes van Sint Hildegard’ en ‘April, May en June’ in Nederland en ‘Adú’ inSpanje.

Details over de cijfers:

Resultaten Q1 2020 tot en met 12 maart (exclusief impact Covid-19): het aantal bezoekers tot en met 12 maart steeg met 12,0% dankzij de toevoeging van de overgenomen Amerikaanse activiteiten in het vierde kwartaal van 2019. De opbrengsten uit de verkoop van tickets, dranken en snacks stegen sterker dan het aantal bezoekers, dankzij een stijging van de opbrengsten per bezoeker in nagenoeg alle landen. De aangepaste EBITDA per bezoeker steeg, ondanks een licht negatief effect door de gewijzigde landenmix, met de toevoeging van de VS en een bijgevolg lager aandeel van België. De aangepaste EBITDA steeg door de hogere opbrengsten en de verdere succesvolle implementatie van de bedrijfsstrategie. De netto aangepaste winst en de vrije kasstroom namen eveneens toe. De netto financiële schuld daalde ten opzichte van 31 december 2019 dankzij een hoger operationeel resultaat in combinatie met een positief werkkapitaal-effect en min- der betaalde intresten. Belangrijke realisaties waren de verdere uitrol van laserprojectoren, ScreenX en RealD 3D-apparatuur, alsook een succesvolle opstart van de integratie van de overgenomen Amerikaanse bioscopen. Ook de bouw van de nieuwe bioscopen in Haarlem en Leidschendam vordert zoals gepland.

 

En de resultaten Q1 2020 tot en met 31 maart (inclusief impact Covid-19): het aantal bezoekers daalde met 9,1% tot 8,0 miljoen bezoekers, door de sluiting van de bioscopen vanaf midden maart. De daling werd enigszins afgezwakt door de toevoeging van de Amerikaanse activiteiten in het vierde kwartaal van 2019. De totale opbrengsten daalden minder sterk dan de bezoekers in elk land, behalve in Spanje door de integratie van de overgenomen El Punt-bioscopen. De aangepaste EBITDA daalde door de impact van Covid-19 en de daling van het aandeel van België in de landenmix. De nettowinst daalde, door de sluiting van de bioscopen in maart en gestegen financiële kosten en afschrijvingen als gevolg van de groei van de Groep. De netto financiële schuld ten opzichte van 31 december 2019, exclusief leaseverplichtingen, bleef constant. De vrije kasstroom, tot slot, daalde door het lager operationeel resultaat, maar werd deels gecompenseerd door een beter werkkapitaal.