Vakantie in eigen straat?

News / Research

Toen half april een geleidelijke exit in het vizier kwam, wilde men bij JCDecaux weten welk gevoel mensen hierbij precies hebben, waarnaar ze verlangen, en hoe ze de toekomst zien. Men legde online een aantal vragen voor aan 400 mensen, representatief voor de volwassen bevolking in België en Luxemburg. De antwoorden werden verkregen tussen 17 en 26 april, nadat we al een maand in lockdown waren.

Deel 1 en Deel 2 van de resultaten kon u al nalezen op pub.be. Maar wat met onze vakantieplannen? De Belgische landsgrenzen zijn sedert half maart zo goed als gesloten, en voorlopig is er nog geen concreet zicht op heropening. En dit geldt ook voor de meeste andere landen over heel de wereld. Hoe beïnvloedt deze onzekerheid onze vakantieplannen deze zomer?

85% van onze respondenten had al concrete plannen voor een vakantie in het buitenland. 54% hiervan heeft zijn buitenlandse plannen gecanceld. In plaats hiervan heeft 40% een vakantie in eigen land gepland. Een derde hiervan hoopt alsnog de geplande reis te kunnen maken. 13% zal boeken zodra het terug kan.

 

Volgens een rondvraag van Tripadvisor zullen vooral reizen binnen Europa doorgaan, en zullen meer reizigers voor een roadtrip kiezen. Bijna de helft bereidt ‘staycation’ voor. Inderdaad, 47% heeft nu al definitief beslist dat het vakantie in eigen land wordt. 76% hiervan zal in ieder geval iets boeken, of heeft dit al gedaan. Het wordt dus druk in ons land de komende maanden. Normaal is in juli en augustus gemiddeld 17% tegelijkertijd in het buitenland. We kunnen ervan uitgaan dat dit deze zomer slechts een fractie zal zijn. Wat gaan we zoal doen dan? Volgens een rondvraag van HLN is nu al 6 op de 10 van de Belgische vakantielogies volzet deze zomer. Maar, de grootste toeristische trekpleisters, zoals de kust, zullen heel wat veiligheidsmaatregelen nemen om de drukte te beperken. Er zal dus een spreiding naar andere locaties komen. Buitenlandse toeristen in onze kunststeden zullen vervangen worden door toerisme in eigen land. Plattelandstoerisme zal toenemen, en b&b’s in alle uithoeken van het land gaan wellicht de afgelopen moeilijke periode deze zomer compenseren.

Op de vraag naar activiteiten waar men naar uitkijkt na de lockdown, blijkt dat vooral restaurants en terrasjes erg populair zullen zijn (indien ze tenminste open zijn), maar ook erop uittrekken en dagtrips scoren hoog.

 

Maar hoe zit het met het reisbudget? Hoewel volgens dit onderzoek een derde tijdens de lockdown op hun budget bespaarde, heeft de crisis voor 64% geen impact op het reisbudget dit jaar. Dit laatste blijkt uit een enquête van travelbase.eu. "De positieve open mindset die gepaard gaat met het stilaan opnemen van onze normale verplaatsingsgewoonten, is een schitterende basis voor OOH campagnes," besluit men bij JCDecaux. En niet te vergeten is het belang van het buiten zijn op het verwerken van prikkels. Uit research van ‘Psychologytoday’ blijkt dat buiten zijn het geheugen en het opnemen van nieuwe informatie verbetert.  Researchers hebben aangetoond dat mensen die minstens 30 minuten buiten zijn bij aangenaam weer, een beter humeur hadden en meer openheid toonden voor nieuwe ideeën. Eén ding is zeker: de komende maanden zullen ons aantal verplaatsingen toenemen, dankzij onze herwonnen vrijheid, en door onze vakantie in eigen land.