VAN CUSTOMER-CENTRIC NAAR COMMUNITY-CENTRIC

Een inclusieve werkplek zorgt voor een beter consumenteninzicht en een betere consumentenreflectie en helpt merken zich als dusdanig beter positioneren. Duidelijk? Niet voor iedereen. PUB laat daarom het woord aan Havas, TBWA, Happiness en 20Something. En zij willen koste wat het kost bewijzen dat merken en bureaus weldegelijk inspanningen leveren op dit gebied.
In 2021 spoorden UBA, ACC, UMA en VIA de wijde communicatiesector aan om deel te nemen aan een groot onderzoek rond diversiteit en inclusie, gelanceerd door de World Federation of Advertisers (WFA). Die D&I Monitor, gebaseerd op vijf dimensies rond diverseit, moest uiteindelijk een indicatie geven van hoe marcom-medewerkers in ons land denken over diversiteit en inclusie. En dat is niet onbelangrijk, want inclusieve marketing en communicatie hebben niet alleen een positieve impact op de samenleving, het is ook effectiever gebleken. In de praktijk en ligt dat natuurlijk iets ingewikkelder, minderheden bereiken terwijl het doel van reclame altijd geweest is om net zoveel mogelijk mensen te raken. En is het mogelijk om in het gehele creatieve proces over die diversiteit en inclusie te waken? Hoe denken creatieve bureaus daarover?
Wat onderneemt jullie bureau voor een inclusievere reclamewereld?
Audrey Feynants, business managing partner bij Havas Media Belgium: “Een van onze recente wijzigingen is meer vrouwen in het management van Havas Group. Daarnaast zijn we ook trots op ons ‘Women Forward’, onze opleidingsmodules gericht op het analyseren van vaardigheden, het definiëren van leadershipsvormen maar ook op het inspireren van interne en externe opiniemakers, groepscoaching en networking. We hebben nu zelfs ook een Femmes Forward Academy voor vrouwen die net aan hun carrière beginnen.”
Benoit van Cauwenberghe, oprichter en creative director van 20Something: “Voor recruitment hebben we met het programma ‘Hi my best friend’ opgezet, een programma waarbij we niet de persoon zelf zien die solliciteert, maar zijn of haar beste vriend, omdat dat de persoon is die hem/haar het beste kent. We zijn natuurlijk een klein bureau, dus het hangt er natuurlijk van af van wie er bij ons solliciteert. Maar natuurlijk hebben we er alle belang bij om diversiteit binnen ons bureau te omarmen. Want als wij het goede voorbeeld niet geven, waarom zouden onze klanten dan volgen?”
Philippe Fass, partner & executive director bij Happiness Brussels: “Bij het aanwerven van onze ESG Manager, Lucile Storme, stonden we erop dat diversiteit en inclusie deel zou uitmaken van haar missie. Daaruit leerden we dat diversiteit wil zeggen dat ‘iedereen welkom is op het feest’ en dat inclusie betekent dat ‘iedereen ook samen danst op het feest’. Die twee begrippen betekenen niet hetzelfde. En dat is waar ook ons Happy People Program rondt draait: ervoor zorgen dat iedereen kan dansen binnen Happiness.”
Sophie Steyaert: director of people bij TBWA Belgium: “Samen met experts proberen we onze eigen visie en aanpak op bedrijfsniveau vorm te geven. Het wordt een soort ‘fast forward’ voor onze strategen, dat hen moet helpen om de consument en de wereld van vandaag beter te begrijpen. Het is aan ons om onze teams daar de juiste tools voor te geven en om het gesprek intern of met klanten aan te gaan.”
(...) LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL HIER
Responsable du développement commercial et marketing H/F - Réseau des Médias de proximité (FR)
APPEL A CANDIDATURES Le Réseau des Médias de proximité recrute un.e « Responsable […]
Corporate PR Account Manager Walkie Talkie
WALKIE TALKIE IS ON THE LOOKOUT FOR A CORPORATE PR ACCOUNT MANAGER WALKIE […]
Marketing and Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Customer Engagement Strategist - Christelijke Mutualiteit
Bedrijfsomschrijving Werken bij CM, is werken met goesting. Want bij CM heb je […]