Viavictor doet Vlaanderen knuffelen

Crea / News

“Corona is a b*itch en de kerstdagen worden anders”. Vanuit die gedachte creëerde Viavictor een campagne die mensen aanspoort om hun weinige knuffels extra de moeite waard te maken. De campagne werd gratis ter beschikking gesteld van alle Vlaamse gemeenten. Liefst 106 gingen ermee aan de slag.

Campagne zkt gemeente

“We zaten deze zomer eigenlijk al met deze campagne in ons hoofd. Nadat bleek dat geen van onze eigen klanten ze zomaar kon inpassen, besloten we ze gratis te verspreiden onder de 300 Vlaamse steden en gemeenten,” vertelt creatief directeur Wout Neys.
Van die 300 gingen er 106 in op het aanbod. “Een onverhoopt succes, dat ook wel wat huiswerk opleverde. We maakten immers alle 12 beelden op in 10 formaten, met het logo van de deelnemende gemeente erop. Dat zijn in totaal ruim 12.000 bestanden.”

De campagne is nu zowat overal in Vlaanderen te zien op erg uiteenlopende plaatsen en dragers. “In Mortsel kreeg iedereen een raamaffiche in de bus, andere gemeenten vullen er hun magazine mee en op veel plaatsen zijn de grote communicatiepanelen en baches ingenomen door de campagne. We vinden het fijn dat ieder lokaal bestuur er zijn eigen stempel op drukt. Dat brengt de boodschap nog iets dichter bij ons allemaal,” zegt strateeg Matthias Debruyn.

Productie corona-proof

De 12 beelden werden gemaakt door Britt Guns en Niko Caignie, die daarvoor moesten samenwerken met koppels en gezinnen die samen, binnen hun eigen bubbel, op de foto wilden. Ook de productie bij Viavictor verliep decentraal, met ieder teamlid achter zijn thuisbureau. “Het zorgde ook wel voor veel samenhorigheid in het team. Iedereen was immers betrokken bij de creatie, want de campagne moest niet alleen ontworpen worden, we hadden uiteraard ook een mini-website en e-mailcampagne nodig voor communicatie met de gemeenten. Zulke campagnes maken we hier het liefst,” besluit Wout Neys.

Credits
Strategie en concept: Wout Neys en Matthias Debruyn
Creative: Caroline De Cock, Lynn Van Den Broeck Jeroen van Ginniken en Lotte Wouters
Digital: Dimitri Leonidas, Liesbeth Vanaerschot, Thomas Van Geel, Laurent Constant en Vitalii Bryliak
Project management: Liesbeth Buysse, Anneke Van Gemert en Ben Van Gils
Fotografie: Britt Guns en Niko Caignie