Vilnius, Woolf City (met dank aan Heren Loebas)

Crea / News

In 2021 startten 5 Litouwse bedrijven aan het 5x5 innovatietraject, opgezet door Designregio Kortrijk en Kaunas, de Europese culturele hoofdstad van 2022. Twee ervan werden gekoppeld aan Vlaamse ontwerpers, en daar was Heren Loebas bij. De spreekwoordelijke reis begon bij de nood aan een toeristisch product gericht op een jongere doelgroep. Een product dat een iconisch souvenir kan worden, zoals I AMsterdam, de 'Ampelman' of I (heart) NY. Dus reisde Heren Loebas naar Litouwen om het land, de mensen en de cultuur te ontdekken. Na een bezoek aan Vilnius ging de reis richting Elektrėnai, Kaunas, Šiauliai, Klaipeda, Nida en helemaal terug. Ze hebben gekeken, geproefd, aangeraakt, geroken en vooral: ze hebben het land ervaren. Allemaal om dit ene element te vinden om mee aan de slag te gaan. 

In hun zoektocht zijn ze niet direct op de ijzeren wolf beland. Andere concepten werden gewikt en gewogen, voorgesteld en niet behouden. Deze fascinerende reis leidde het Gentse bureau uiteindelijk naar de ijzeren wolf, het mythische symbool van Vilnius. Het ontwerp van dit mythische wezen is niet alleen gebaseerd op zijn historische achtergrond en zijn wortels in de stad Vilnius. Heren Loebas combineert het met een leuke twist en link naar Kaunas, als tweede stad van Litouwen, door geometrische vormen en lijnen te gebruiken als link naar het modernisme. De algemene ruwe rand en blokkerige structuur zijn een subtiele knipoog naar de brutalistische architectuur die in het hele land te vinden is en meer specifiek naar het Negende Fort-gedenkteken.

De combinatie van al deze invloeden resulteerde in een moderne benadering van een klassiek gekend verhaal. Het wordt naar een hoger niveau getild en krijgt de kans om een iconische referentie te worden voor de komende generaties.