VLAM en Typografics gebruiken AI voor promotie streekproducten

Crea / News

Een hypermoderne techniek gebruiken om streekproducten met soms een eeuwenlange traditie te promoten bij het grote publiek. Is dat niet slim gezien van VLAM? Typografics zette artificiële intelligentie in om enkele straffe campagnebeelden samen te stellen. "Het was een fascinerende zoektocht en artificiële intelligentie kent zeker nog beperkingen, maar we zijn heel tevreden over het eindresultaat. En ook bij VLAM valt onze campagne rond eetbaar erfgoed in de smaak," vertelt Filip Houtman van Typografics.

"Bij Typografics zijn wij uiteraard op de hoogte van de nieuwste technieken in onze sector, maar ook voor ons was dit de eerste keer dat we artificiële intelligentie (AI) zo intensief en concreet gebruikten om visuals te maken voor een campagne," vervolgt Houtman. "Hoewel wij zelf sterk geloven in de toekomst van AI, vraagt het nu nog veel tijd om tot het gewenste resultaat te komen. Met de hulp van Photoshop konden we de beelden die AI voorstelde nog een beetje bewerken tot het gewenste eindresultaat." Jo Van Caenegem, projectverantwoordelijke bij het Steunpunt Streekproducten, was naar eigen zeggen dan weer meteen gewonnen voor het idee van Typografics om met artificiële intelligentie te werken. "Wij selecteerden acht Vlaamse schilders die leefden en werkten in de 17de, 19de of 20ste eeuw. Daarnaast zochten we zorgvuldig acht streekproducten uit die die erkenning meer dan verdienen," legt hij uit. "De zoekopdrachten (prompts) ‘mattentaart’ en ‘Clara Peeters' (een Vlaamse kunstenares uit de 17de eeuw) zorgden voor een gewaagde combinatie die niet onmiddellijk het verhoopte resultaat opleverde," lacht Houtman. "Ook ‘hesp’ en ‘Pieter Claesz’ herkende de artificiële intelligentie niet meteen als iets dat goed samen past. Maar door onze prompts steeds verder te verfijnen en meer beelden in de gewenste stijl te uploaden, kwamen we steeds dichter bij wat we zochten. Soms leverde het ook grappige beelden op omdat AI bijvoorbeeld ‘peperkoek’ niet herkende. Of vingers leken meer op worstjes," knipoogt hij. "Maar wij denken er zeker aan om voor volgende campagnes voor VLAM opnieuw met artificiële intelligentie te werken."

Mensen interpreteren de term ‘streekproduct’ zeer breed volgens Van Caenegem: "Ook nieuwe producten vinden ze interessant. Daarom spreken wij voor traditionele producten liever van ‘eetbaar erfgoed’, omdat dat mooier weergeeft dat het om voeding met een lange traditie gaat. Uit VLAM-onderzoek blijkt dat de consument ‘eetbaar erfgoed’ typisch, traditioneel en waardevol vindt. Denk aan die typische producten uit je jeugd of aan die uit de tijd van je (over)grootmoeder. Ze zijn zo traditioneel en waardevol dat men ze wil bewaren. En dat is nu net wat wij ook met onze campagne, met ondersteuning van artificiële intelligentie, in de kijker willen zetten," besluit hij.