VML en Child Focus zetten jonge Vrouwe Justitia voor Antwerps Justitiepaleis
Dit jaar is 18 november niet alleen de Europese Dag tegen Seksuele Uitbuiting en Seksueel Misbruik van Kinderen. Het is ook de dag van het proces tegen voormalig radiopresentator Sven Pichal. Omdat alle ogen vooral op het justitiepaleis in Antwerpen gericht zullen zijn, besloten VML en Child Focus om een speciale versie van het beeld van Vrouwe Justitia voor het gerechtsgebouw te zetten. Een beeld dat in naam van alle slachtoffers pleit voor meer erkenning, meer preventie en meer gerechtigheid.
Sven Pichal wordt vervolgd voor het bezit en de verspreiding van beelden van kindermisbruik. Zijn proces start op maandag 18 november. Uitgerekend dezelfde dag dat Child Focus traditioneel een campagne lanceert, aangezien die datum in het teken staat van de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting en seksueel misbruik. Die samenloop van omstandigheden inspireerde VML om een creatieve twist te geven aan hét symbool van rechtvaardigheid: Vrouwe Justitia.
Het bureau creëerde een nieuwe versie van het bekende beeld van Vrouwe Justitia. Maar het grote verschil is dat de volwassen vrouw nu een 5-jarig meisje is. Het beeld symboliseert de strijd die Child Focus voert in naam van alle kinderen. Net zoals bij het originele beeld wordt het meisje afgebeeld met een blinddoek, zwaard en weegschaal, symbolen die duiden op de rechtspraak. Het iconische beeld staat wereldwijd in of voor gerechtsgebouwen, zoals het United States Supreme Court in Washington, de Old Bailey in Londen of het Federal Court in Australië. Ook het Brusselse justitiepaleis heeft er eentje. In Antwerpen staat er nog geen. Maar daar komt op 18 november dus verandering in.
“Dit jaar gaat alle aandacht op 18 november naar het proces van Sven Pichal. Veel aandacht voor het juiste thema, maar niet voor de juiste persoon. Want die dag moet vooral in het teken staan van de slachtoffers. Van alle kinderen die op dat soort misbruikbeelden te zien zijn. Daarom kwam het idee om wat aandacht voor een verdachte weg te kapen zodat mensen ook daar even bij stilstaan,” aldus Kasper Janssens, creatief directeur van VML.
“We staan voor een wereldwijde explosie van het aantal gevallen van seksuele uitbuiting en seksueel misbruik van kinderen. We moeten als samenleving actie ondernemen om een einde te maken aan deze crisis. Kinderen hebben ons meer dan ooit nodig. Iedereen moet zich bewust zijn van deze vorm van misbruik en uitbuiting en er is nood aan een strenger regulerend kader op Europees niveau zodat platformen hun verantwoordelijkheid nemen,” zegt Nel Broothaerts, algemeen directeur bij Child Focus.
Net zoals Vrouwe Justitia zal ook dit beeld voor gerechtsgebouwen staan. Op 18 november is dat het justitiepaleis in Antwerpen om mee te surfen op de media-aandacht rond het proces. Maar erna zal het beeld ook opduiken bij andere processen rond seksuele uitbuiting of misbruik van kinderen. Daarnaast lanceert Child Focus ook de website littleladyjustice.be waar alle slachtoffers van seksueel misbruik of seksuele uitbuiting hun naam en leeftijd van het moment van het misbruik of de uitbuiting, kunnen achterlaten. De organisatie wil zo op een serene manier blijvende erkenning geven aan alle slachtoffers.
Naast aandacht vraag het beeld ook voor meer gerechtigheid. En het blijft niet bij symboliek. Want het beeld zal ook voor het Europees Parlement gezet worden wanneer Child Focus er gaat oproepen om snel werk te maken van een aangepaste Europese wetgeving. Daarin vraagt de organisatie samen met de ECLAG (European Child Sexual Abuse Legislation Advocacy Group) om van de strijd tegen seksuele uitbuiting van kinderen een topprioriteit te maken. Overheden moeten wetten aannemen die ervoor zorgen dat techbedrijven preventieve maatregelen nemen en veilige technologie gebruiken om de seksuele uitbuiting van kinderen op hun platforms op te sporen en beelden van slachtoffers van het internet te verwijderen. Ook op Europees niveau spoort Child Focus beleidsmakers aan om de Child Sexual Abuse Verordening (CSA) te steunen.
Naast het PR-luik zal de campagne ook te zien zijn op digitale out of home schermen die de organisatie gratis krijgt aangeboden. Daarnaast vertelt een online video het verhaal achter het beeld. Allemaal verwijzen ze naar het online platform waar slachtoffers hun naam kunnen toevoegen. Hier worden ze ook doorverwezen naar de juiste partners van Child Focus voor hulp of advies.
Credits:
Client: Child Focus
Client Contact: Stephan Smets, Stéphanie Leyn, Selyna Ayuso Ferrandiz
Agency: VML
Chief Creative Officer: Klaartje Galle
Executive Creative Directors: Kasper Janssens & Arjen Tarras
Creatives: Tomas Van Loon, Patrick Vermeylen
Strategy: Jef Pelkmans, Gaëlle Maes
Account team: Jessica Jacobs, Pieter Van Schil
Designers: Samuel Allemand, Davy Dooms, Lucas Van Orshaegen
Copywriters: Jérôme Van Den Broeck, Ben Blench
Developers: Stijn Van Minnebruggen, Sam Serrien, Giele Cools
Agency Producers: Tim Keeren, Ingeborg Van Hoof
DOP: Bas Van Hoof
Editor: Karel Van Gucht
Production Partners: Antistatic Antwerp, Bob Strik