VRM beboet influencer Sarah Puttemans

Media / News

De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, legt Sarah Puttemans een boete op van 2.000 euro voor het niet naleven van het Mediadecreet (artikel 53 – Commerciële communicatie en boodschappen van algemeen nut moeten gemakkelijk als zodanig herkenbaar zijn).

Tijdens de periode 5 september – 3 oktober 2023 controleerde de onderzoekscel van de VRM de online video’s van Sarah Puttemans op de platformdiensten Instagram, Tiktok en YouTube. De aanleiding voor het onderzoek waren aanwijzingen dat Puttemans commerciële communicatie niet gemakkelijk herkenbaar maakte in haar online video’s op die platformen, zoals al
eerder werd vastgesteld bij een VRM-beslissing in november 2022. Bij die beslissing werd Sarah Puttemans door de VRM nog gewaarschuwd.

Bij het onderzoek werd de commerciële communicatie in de online geplaatste video’s getoetst aan de herkenbaarheidsvereiste uit artikel 53 van het Mediadecreet. Daarbij werden de drie stappen van het Content Creator Protocol (CCP) overlopen.
Influencers mogen commerciële communicatie uitzenden als die gemakkelijk als zodanig herkenbaar is (overeenkomstig artikel 53 van het Mediadecreet). De Vlaamse Regulator voor de Media heeft in zijn CCP verduidelijkt dat er sprake is van een duidelijk herkenbare aanduiding als drie elementen aanwezig zijn in elke video. De eerste vereiste is dat het woord “advertentie” of “publiciteit” aan het begin van de beschrijving staat. Ten tweede moet het merk, het product of de dienst getagd zijn aan het begin van de beschrijving. En tot slot moet de “disclosure feature” geactiveerd worden voor het gebruik van commerciële communicatie van de platformdienst bij het uploaden van de video.

Bij het bepalen van de sanctie werd enerzijds rekening gehouden met het gegeven dat de vastgestelde feiten en tekortkomingen veeleer beperkt zijn en dat Sarah Puttemans reeds maatregelen heeft genomen om de inbreuken bij twee video’s te remediëren. Anderzijds is het niet duidelijk herkenbaar maken van commerciële communicatie een ernstige inbreuk.