VSV en FamousGrey kijken met andere ogen naar verkeersveiligheid

4schools / Crea / News

Rijden onder invloed wordt niet meer alleen geassocieerd met alcohol, er wordt ook steeds meer gewezen op het effect van drugs op je rijgedrag. Zo zorgen verdovende middelen voor tragere reactiesnelheden, en stimulerende middelen dan weer voor zelfoverschatting en het nemen van risico’s. Om het effect van drugs aan te tonen, legde FamousGrey een slimme link tussen je ogen die veranderen na het nemen va

n drugs en daarmee gepaard gaand je kijk op de weg die eveneens verandert.

XTC zorgt voor wijdere pupillen (mydriase), cocaïne maakt de spieren rondom je ogen strak en cannabis zorgt voor de gekende rode ogen. Via affiches worden feestgangers bewust gemaakt van deze effecten én de impact op je rijvaardigheid. Tienduizenden feestvierders werden zo gesensibiliseerd via een een unieke exhibitie in de Trixx Arena, in samenwerking met Extrema Noir, één van Vlaanderens grootste indoor techno-events. Deze boodschappen worden afgetekend met de ondertussen gekende slogan “Groot gelijk dat je nuchter rijdt”.

Als je ogen veranderen, verandert je kijk op de weg

De affiches worden ook verspreid in verschillende clubs in Vlaanderen. Daarbij wordt speciale aandacht besteed aan aanwezigheid in de toiletten, wat nog steeds de meest populaire plaats blijft om deze drugs te consumeren. Maar ook via een digitale campagne (Instagram, Snapchat, YouTube), worden feestgangers geïnformeerd over de effecten en risico’s van drugs. Zodat feestgangers tijdig een waterdicht plan kunnen afspreken om veilig thuis te geraken.

Credits

Client: 

Vlaamse Stichting Verkeerskunde

Client contact: 

Campaign: Nele Bollen, nele.bollen@vsv.be

PR: Werner De Dobbeleer, werner.dedobbeleer@vsv.be

Creative Agency: FamousGrey

Creative Director: Peter Ampe

Creation: Steve Maes

Strategic team: Dominique Poncin, Britt Decraen

Account team: Matthias Roose, Leen Van Lint

Performance Marketing: Jonas Sprengers

Social copywriter: Florentien Duquet 

Brand designer: Julia Gaik

DTP: Franco Scaramuzza

Print Producer: Christ Lannoy

Production Agency: FamousGrey Productions

RTV Director: Myriam Maes, Marlies Neudt

Post-producer: Birgit D’hont

Editor: Gilles Desplanque

Retouche: The Living Room

Retoucheur: Yelle Vandenbruaene