VTM consolideert kijkcijferkanonnen én vernieuwt

Media / News

Na SBS Belgium en de VRT maakte ook VTM zijn najaarsplannen bekend. Dirk Lodewyckx, COO en general director TV, Streaming & Radio bij DPG Media België, wees ter inleiding van de najaarspresentatie op het grotere aantal kijkers voor VTM (+3,1%) en VTM2 (+0,6%; cijfers voor Voorjaar 2022 18-54, live+7). "Met een marktaandeel van 39,8% voor de VTM-zenders het beste voorjaar ooit," zette Lodewyckx de concurrentie een neus. En dat doen de DPG-zenders door op élk moment van de dag te scoren. Dé uitschieter was daarbij 'The Masked Singer', met een fenomenaal marktaandeel van 70%. Bij VTM nuanceert men overigens dat 'de kijker' vooral online gaat kijken; het succes van liveprogramma's als 'The Masked Singer' spreken dat (deels) tegen. Maar ook VTM GO ging er met 15% op vooruit. De 'total video'-strategie die in 2019 werd onthuld, wordt nauwgezet uitgevoerd én leidde tot het huidige succes, met de lancering van VTM GO in 2019, de profilering als 'family of channels' en de lancering van Streamz in 2020 en de introductie van VTM Go Shorties in 2021, het jaar waarin DPG mede-aandeelhouder van RTL Belgium werd.

Het najaarsprogamma dan! Davy Parmentier, creatief directeur, vat dat als volgt samen: “Een gevarieerde mix van bestaande successen en opvallende nieuwkomers, 7 dagen op 7, voor elke kijker. Dat is dit najaar onze ambitie met liefst 40 lokale titels op VTM, VTM 2 en VTM GO. Bestaande programma’s als 'The Voice van Vlaanderen', 'Blind Getrouwd,' 'Regi Academy' en 'Costa Belgica' werden tegen het licht gehouden en grondig opgefrist. Daarnaast zetten we ook traditioneel in op eigen ontwikkeling. Dat vertaalt zich in 18 gloednieuwe programma’s, allemaal formats die hier in Vlaanderen bedacht en ontwikkeld zijn. Zo is het uitkijken naar de hype van het pottenbakken in 'De Schaal van Pascale', het hartverwarmende experiment van 'Out of Office' en de aanstekelijke slooptocht onder leiding van Jens Dendoncker in 'Wie Zoekt Die Wint'. VTM 2 focust op straffe nieuwe reality in 'Battlecat' en 'In Mijn Caravan'. En bij VTM GO springen 'Drop Off' en 'Ik Ben Camille' in het oog.” VTM haalt de grootste kanonnen boven. De zender pakt uit met de populairste succesprogramma’s en verrassende nieuwe titels die garant staan voor puur gezinsentertainment, elke avond van de week. VTM 2 wordt twee en viert die verjaardag met buitengewone reality en sport. VTM GO is niet alleen met stip de grootste lokale streamingdienst, maar investeert met VTM GO SHORTIES verder in kortere formats voor de jonge streamer, waarin nieuw talent en online creators een platform krijgen. 

VTM

VTM bracht nooit eerder zoveel absolute publiekslievelingen samen in één tv-seizoen. Van bewezen successen zoals Blind Getrouwd, Erfgenaam Gezocht en The Voice van Vlaanderen tot puur gezinsentertainment zoals LEGO MASTERSI Can See Your Voice en Code van Coppens. En natuurlijk is er ook de veelbesproken XL-comeback van SOS Piet. VTM trekt daarnaast een blik vol gloednieuwe programma’s open. Jens Dendoncker is de host van Wie Zoekt Die Wint. In de oproepaflevering zoekt hij gezinnen die bereid zijn om hun hele huis overhoop te halen op zoek naar 100.000 euro die erin verstopt zit. Wonen op 24m²? Nora Gharib daagt in Tiny House Battle twee teams uit om een tiny house te ontwerpen en bouwen naar smaak van een koper. ‘Lappen’, ‘draaien’ en ‘gieten’ zijn straks booming business dankzij De Schaal van Pascale, waarin acht kandidaten alles uit de kast halen om de beste pottenbakker van Vlaanderen te worden. Jong geweld Laura Tesoro, Jamie-Lee Six en Maarten Cop openen in Het Jachtseizoen de avontuurlijke jacht op voortvluchtige bekende Vlamingen en brengen daarmee deze YouTube-hit naar het Vlaamse televisiescherm. Bruno Vanden Broecke maakt zijn debuut als host van Out Of Office, een ‘baan-brekend’ experiment met Vlamingen met een burnout en personen met een beperking. Tv-icoon Paul Jambers gaat ten slotte Back To The 90’s en blikt met de getuigen van toen terug op de meest spraakmakende reportages. Maarten Janssen, channel manager VTM: “VTM gaat voor een najaar bomvol hits. Dat was al het geval in de eerste helft van het jaar, met het beste VTM-voorjaar in meer dan twintig jaar tijd. Voor het najaar beloven we nog meer hits, elke avond, de hele avond lang. Met elke dag van de week andere straffe, entertainende programma’s om samen met het gezin, familie of vrienden te bekijken. Nog nooit brachten we zo veel publiekslievelingen samen in één tv-seizoen.

VTM 2

VTM 2 wordt twee en bouwt verder op het succesvolle parcours van de voorbije vier tv-seizoenen. In het najaar is er plaats voor guts, straffe verhalen, reality en sport. In Battlecat duikt programmamaker Luk Wyns in de excentrieke en turbulente wereld van kooivechtster Cindy Dandois. Regi opent zijn Academy in Marbella en beslist in een live finale in het Sportpaleis wie de ster van zijn volgende hit wordt. Van Marbella naar Costa Belgica, waar Vlamingen gevolgd worden die luxepanden kopen en verkopen. Nog meer wegdromen in het buitenland kan met Expeditie Gooris in Amerika. De familie Gooris steekt de Atlantische oceaan over voor een roadtrip langs de Westkust. VTM 2 zet ook in op human interest. In In Mijn Caravan duikt programmamaker en nieuw tv-gezicht Kristof Dewamme de wereld in van de campings en de mensen die daar wonen. De wegenwacht wordt gevolgd in Pech Onderweg en Bockie De Repper roert opnieuw in de potjes - en de boeiende verhalen - van de man in de straat in Dat Eet Dan Gelukkig Zijn.

Wie VTM 2 zegt, zegt donderdartsBV Darts kent dit seizoen een topcast met 12 grote namen die op een one-hundred-eighty mikken. De Professional Darts Corporation (PDC) komt bovendien naar Vlaanderen, met VTM 2 op de eerste rij. Tijdens het toernooi zullen grote internationale namen voor het eerst darten in ons land. In het najaar zendt de zender toptoernooien uit zoals het Belgian Darts Open, het Europees Kampioenschap en het World Darts Championship. Daarnaast hebben kijkers op dinsdag een vaste afspraak met Club Brugge in de UEFA Champions League en zijn op woensdag de strafste clashes tussen Europese voetbalteams te zien. Later in het najaar zendt VTM 2 ook de Croky Cup uit. Kristine Willems, channel manager VTM 2: “VTM 2 viert eind augustus z’n tweede verjaardag. De voorbije twee jaar vulden we vier tv-seizoenen, goed voor zo’n 30 lokale programma’s. VTM 2 slaagde er zo in om stevige fundamenten te leggen waar we in het najaar verder op bouwen. We blijven onverminderd investeren om naast familiezender VTM ook de kijker die niet in familieverband kijkt een plek te geven waar die zich thuis voelt. Dat doen we met een najaar vol guts, straffe verhalen, reality en sport.

VTM GO