Waar was PUB in 2001?

Media / News

PUB is 45 en duikt in de kelders van de media- en reclamesector. Vandaag: het jaar 2001.

Een van Belgiës meest bekende luxemerken, Delvaux, krijgt tijdens de CCB Awards de Evergreen Award, de voorloper van de Advertiser Award. Met dank aan een campagne van het bureau Kadradura.

Roularta Media Group lanceert De Zondag.

Yves Gérard, aan de slag bij RMB sinds 1991 en adjunct-algemeen directeur sinds 1996, wordt algemeen directeur van de regie.

En nog in 2001? De Belgische creative director Erik Vervroegen verliet in 1998 België om naar Zuid-Afrika te trekken. In Johannesburg werd hij bij TBWA Hunt Lascaris voor merken als BMW, Land Rover, Dunlop en Wonderbra. Hij pakte er 25 awards. In de tweede helft van 2001 vinden we hem terug bij Bozell New York, waar hij na 11 september (nine eleven, weet u wel!) de imagocampagne van The New York Times uittekent.

(Spoiler: later zullen we Erik Vervroegen terugvinden in Parijs, als voorzitter en creatief directeur van TBWA Paris, waar hij een indrukwekkend aantal awards in huis zal halen. Nadien zijn Goodby, Silverstein & Partners, Publicis Worldwide en opnieuw TBWA volgende bestemmingen. Man man, wat een palmares...). En over palmaressen gesproken: een andere kanjer, Guillaume Van der Stighelen krijgt tijdens de CCB Awards de President's Award.


Intussen zijn we in 2021. Bent u al lid van de PUB Community? Neen? Klik dan hier of neem contact op Onze Man in het Veld  voor een abonnement op maat. Want één ding is zeker: zonder PUB – dat begon als Pub – zou dit vak er helemaal anders hebben uitgezien. Eigen lof stinkt (een beetje), maar het is wat het is: dit magazine stond (mee) aan de basis van de Creative Belgium Awards, de Effie Awards, de Advertiser Personality of the Year, de Topspots en Orbit, om maar enkele dingen te noemen. Empathie (voor het vak en de mensen die dit vak bevolken), zin voor initiatief en een onverdroten enthousiasme hebben PUB – wat ondertussen staat voor People Unified Around Brands – gemaakt tot wat het is: uw gezel in goede en kwade dagen.

Meer lezen over de geschiedenis van de Belgische reclamesector? Klik hier!