Wat zijn DPG en Rossel van plan met RTL Belgium?

Media / News

RTL Belgium kreeg nieuwe eigenaars en staat voor een digitale transformatie. Voldoende redenen voor Philippe Warzée en Wim De Mont om Kris Vervaet, CEO van DPG Media België, en Bernard Marchant, CEO van Groupe Rossel, uit te nodigen voor een dubbelgesprek. 

Groupe Rossel is actief in België en Frankrijk, DPG Media is actief in België, Nederland én Denemarken. Bernard Marchant is CEO van Groupe Rossel, Kris Vervaet is CEO van DPG Media België en is daarnaast verantwoordelijk voor de digitale transformatie voor de hele groep. Die twee petjes komen goed van pas nu de aandelen van RTL Belgium gelijk verdeeld zijn over de twee groepen. Maar laten we beginnen bij het begin. Was de overname van RTL Belgium een defensieve zet, of zagen DPG Media en Rossel in de eerste plaats kansen voor de eigen groei?

Bernard Marchant: De overname is niet gedaan in een defensieve geest. Rossel was al jaren aanwezig bij RTL. Wij hadden ons oog laten vallen op Bertelsmann en hun ambities om te verkopen. Wij deden een bod op het moment dat zij ons minderheidsbelang kochten, maar dat voldeed niet aan hun toenmalige verwachtingen op Europees niveau. Onze ambitie is om dit bedrijf digitaal te transformeren. En ik zou daaraan willen toevoegen dat de reclamemarkt ook gestructureerd wordt door het aanbod, niet alleen door de vraag.

Kris Vervaet: Bij ons was de houding ook offensief. We strijden al een paar jaar tegen Google en Facebook en we voelen dat we schaalgrootte nodig hebben om de concurrentie op het vlak van het digitaal advertentieaanbod ten volle aan te gaan. Daarnaast hebben we onze savoir-faire op het gebied van radio en televisie en die kunnen we met veel plezier ten bate stellen van RTL.

Er zijn natuurlijk de cultuurverschillen tussen Noord en Zuid…

BM: Zeker op het vlak van producten. Maar dat betekent niet dat er geen samenwerking mogelijk is. Ook tussen Frankrijk, waar we actief zijn, en Franstalig België zijn er verschillen. Maar er is wel uitwisseling van ervaring en kennis mogelijk. We krijgen nu de kans voor een meer structurele samenwerking tussen Noord en Zuid, dat is nooit eerder gebeurd. Voor The Voice is de productie 70% van de kosten en dat is hetzelfde werk voor Noord en Zuid. Dat is een gemakkelijk voorbeeld, maar er zijn nog andere dingen mogelijk.

Lees het volledige interview in PUB Magazine van juni 2022.