Zijn de Belgen hyperconnected?

Marketing / News

{Partner Content}

Begin dit jaar lanceerde RMB 'Think Ahead', een speciale rubriek die wordt ingevuld door de MarCom-afdeling van de regie. Het doel? Verschillende insights en learnings delen (studies, bereikcijfers, data, mediagedrag, consumentengedrag, cases, enzovoort) die het marketingdenken kunnen verrijken en de verschillende spelers van ons reclame-ecosysteem kunnen inspireren.

Dit nummer van 'Think ahead' focust op de analyse van het aantal, het profiel en de mediaconsumptie van de 'hyperconnected' in België.

Het internet pakt elke dag uit met nieuwe mogelijkheden voor zijn gebruikers. Het aanbod explodeert en het aantal kanalen neemt gestaag toe. Daarbij komt dat de devices alsmaar geavanceerder en toegankelijker worden. Gezien de kracht van het web, zou men makkelijk ervan uit kunnen gaan dat de bevolking steeds meer hypergeconnecteerde individuen telt. 

Uit de cijfers van de Establishment Survey 2023 van het CIM blijkt echter dat er in België nog veel ruimte voor verbetering is qua hooggedoseerd internetgebruik via verschillende devices.

Op de vraag 'Via welke toestellen hebt u de afgelopen 30 dagen internet gebruikt?' antwoorden slechts 843.000 Belgen van 12 + dat ze internet gebruikten via vier verschillende devices: smartphone, pc (desk- of laptop), tablet en smart tv. Op basis van deze definitie vertegenwoordigen de hypergeconnecteerde individuen slechts 8,4% van de Belgische bevolking.

Hoewel ze een uitgesproken profiel en heel eigen mediaconsumptiegewoonten hebben, vinden we de 'hyperconnected' soms daar waar men ze het minst verwacht. Wat profiel betreft, zijn het niet enkel jonge en bemiddelde individuen. Qua mediagebruik zijn lineaire tv en radio bij de 'hyperconnected', net als bij de 12+ bevolking, de meest geconsumeerde video- en audioformats.

Ontdek de belangrijkste learnings via PDF of op rmb.be.

Gest inspired by our expertise!

THINK AHEAD