Zo ervaren studenten de lockdown: telewerkstages

Communication / News

Studenten Communicatiemanagement van Howest lopen in het voorjaar stage bij organisaties naar keuze. De coronamaatregelen drukten echter hun stempel op heel wat organisaties, projecten en events. Bijgevolg zetten studenten dit jaar hun eerste stappen in de communicatiesector (allerhande soorten bureaus, naast organisaties en bedrijven als Tomorrowland en L'Oréal) via telewerkstages. Tijdens deze telewerkstages werken studenten aan uitzonderlijke content en initiatieven gerelateerd aan de coronacrisis.

Telewerkstages verseisen zowel van de stagebegeleider als van de student een andere aanpak. Via tientallen stagegesprekken met zowel studenten, docenten én stagebegeleiders in allerhande organisaties blijkt dat zowel studenten als begeleiders vrij snel hun draai vonden om via digitale weg vlot samen te werken. Dagelijkse videochats om vragen te stellen of feedback te geven zijn daarbij van cruciaal belang. Ook online trainingen, digitale teammeetings én het leren werken met digitale samenwerkingsplatformen, zoals bijvoorbeeld Slack, krijgen prioriteit. “Als stagiair zijn het, net zoals voor iedereen, bizarre tijden. Door het coronavirus is telewerken de norm geworden waardoor de stage nu volledig via Skype en mail doorgaat. Flexibiliteit is dus een vereiste,”  zegt bijvoorbeeld Jules Fremaut, tweedejaarsstudent Communicatiemanagement.

“Deze uitzonderlijke situatie vergt heel wat van studenten. Ze ontwikkelen nieuwe digitale en sociale skills die onmisbaar zullen worden in een maatschappij waar telewerken steeds meer de norm zal worden,” aldus stagecoördinator Dirk Laverge. Sinds 4 mei zijn een aantal stages opnieuw fysieke stages geworden, zij het met respect voor social distancing en alle andere maatregelen die bedrijven voor hun werknemers moeten treffen. 

Communicatieproducten met een coronatoets

Op het vlak van content en creatie realiseren studenten de meest uiteenlopende communicatieproducten. Van podcasts over ‘blijf in uw kot’ magazines, van creatieve acties tot best-offs met e-learning tips rond digital storytelling,… De creatie van elk van deze communicatieproducten via telewerkstages stoomt studenten klaar voor the new normal in de communicatiesector. Een greep uit deze communicatieproducten vindt u in een mooi overzicht dat Howest opstelde.