Zonder e-reputatie geen reputatie

Communication / Marketing / News

digital_marketing_emarketing_the_positioning_of_the_seo_sem_serp_google_business-450236.jpg!d
In een overgemediatiseerde wereld waar nieuws in ijltempo de wereld rondgaat, is het voor bedrijven belangrijk om hun e-reputatie in het oog te houden. Die vaststelling leidde tot een Breakfast Session georganiseerd door Pub et Belga News Agency, met twee experts ter zake, Thibault de Norre en Pierre-Loïc Nihoul, mede-oprichters van Ocean Consulting, een marketing- en communicatieconsultancybureau.
Anno 2018 doet een bedrijf er meer dan ooit goed aan om zijn positionering af te stemmen op wat in de wereld leeft. Bedrijven moeten een antwoord bieden op verwachtingen vanuit de maatschappij op het vlak van milieu, recht, veiligheid en gezondheid. E-reputatie speelt daar een grote rol in, want enkele uren volstaan om een positieve reputatie om te buigen in een negatieve. Thibault de Norre benadrukt dat een meting in real-time nodig is ten behoeve van een juiste positionering. En die meting verloopt niet enkel via data: in elke fase van de meting een menselijke ingreep noodzakelijk, met name voor het bgoed begrijpen van de data.
IMG_3205
En wie draagt de waarden van een bedrijf uit? Consumenten, medewerkers en zeker ook de ceo. Positieve voorbeelden van ceo's die vaak en positief in de media komen en de e-reputatie van hun bedrijf flink ondersteunen zijn Jeff Bezos (Amazon) en Marc Raisière (Belfius). Andere voorbeelden ziet u op de slide hieronder (Jef Colruyt, Sofie Dutordoir, Dominique Leroy,...). Een norse of antwoorden ontwijkende ceo kan daarentegen de e-reputatie van een bedrijf negatief beïnvloeden - u weet ongetwijfeld zelf wel een paar voorbeelden te bedenken.
ceo influenceur
Er bestaan diverse tools om data te verzamelen, zo checkt Talk Walker de interactie tussen een merk en zijn community op sociale media. Maar het geeft ook het bereik van digitale (pr-)campagnes  weer en laat je nieuwe influencers ontdekken. Al komt het erop aan om data uit verschillende bronnen te combineren én te begrijpen, als u ook het 'waarom' wilt begrijpen en als u wilt vergelijken met de concurrentie. En die tools helpen ook om mogelijke crisissen te beheersen, of zelfs te anticiperen. Zo zijn er bedrijven die bepaalde onderwerpen op sociale media zorgvuldig screenen, om gepast te reageren als dat onderwerp negatief in het nieuws komt en dat merk erbij wordt gesleurd, ook al is er geen directe band. In een wereld waarin fake news steeds vaker opduikt, is het belangrijk om snel en accuraat te reageren op wat er gebeurt.
e-reputation