2024, een Olympisch jaar? Veel meer dan dat!

Media / News

{Partner Content}

Van 26 juli tot 11 augustus zullen meer dan 4 miljard mensen de prestaties van de olympische atleten op de voet volgen. De Olympische Spelen zijn een hoogtepunt op de sportkalender, maar er is nog veel meer sport deze zomer. Het EK voetbal, de Tour de France en de Giro ... Het wordt een bewogen zomer!

Impact en zichtbaarheid: go!

Journalisten, verslaggevers, toeschouwers, adverteerders en sportfans staan in de startblokken om er een ongeziene sportzomer van te maken. De drie nieuwsmarktleiders in het Franstalige landsgedeelte (RTL-Info, Sudinfo en Le Soir) zijn er helemaal klaar voor.

Ook voor bedrijven is dit een uitgelezen kans: in 2021 braken het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France alle records met maar liefst 28,7 miljoen pageviews en 1,9 miljoen regelmatige bezoekers van de sportcontent van Rossel Advertising. Dat is goed voor 50,8% van de Franstalige Belgische internetgebruikers (16+). Sudinfo, Le Soir-Sport en RTL SPORT deden beter dan ooit met tussen de 1 en 1,2 miljoen regelmatige bezoekers (CIM Genmius: 11 juni-10 augustus 2021)! In dezelfde periode brachten meer dan 5.000 artikels en 400 video’s verslag uit over de verschillende sportcompetities.

Sport, een thema dat Belgen boeit

24% van de Franstaligen doet zelf aan sport in hun vrije tijd. Geen betere manier om je goed in je vel en in je hoofd te voelen (de topprioriteit van de Franstaligen). Maar het is ook een populair nieuwsitem.

Zo raadpleegt 78% van de Le Soir-abonnees de sportrubrieken (Bron: tevredenheidsenquête Le Soir-abonnees 2018) en is 86% van de Sudinfo-abonnees geïnteresseerd in internationale en nationale sport (Bron: tevredenheidsenquête Sudinfo-lezers 2022). Want sport, met zijn universele waarden en zijn helden van vlees en bloed, wordt gezien als een menselijk avontuur met topprestaties, overwinningen en tragedies. Sport staat garant voor epische verhalen en krachtige kronieken. Het is dan ook niet meer dan normaal dat mensen gefascineerd zijn door de hoofdrolspelers achter de prestaties. Studies tonen aan dat Belgen sport zien als een voorbeeld van een rechtvaardigere samenleving die meer openstaat voor diversiteit. Zo krijgt vrouwensport steeds meer aandacht in de media (69% van de Fransmannen zegt ‘zeer geïnteresseerd’ of ‘geïnteresseerd’ te zijn in ten minste één vrouwensportdiscipline versus 54% van de Franse vrouwen. Bron: TGI France 2023 R2). Er is ook een groeiende belangstelling voor de Paralympische Spelen die meteen na de Olympische Spelen volgen: 80% van de Franstaligen vindt dat een paralympische medaille net zo belangrijk is als een olympische medaille en 64% zou de paralympische wedstrijden graag live op tv volgen. (Bron: Poll Sud, 2023, Rossel Advertising)

Rossel Advertising is op alle fronten aanwezig

De Belgen kijken uit naar de grote sportevenementen van de zomer die ook adverteerders een uitgelezen kans bieden om hun merk in de kijker te zetten. Rossel Advertising heeft een speciaal aanbod en acties rond voetbal, wielrennen (Giro en Tour de France) en de Olympische Spelen. Want de Belgen tekenen present als hun sporthelden aantreden: Tom Boon, Timothy Castagne, Kevin De Bruyne, Remco Evenepoel, Wout Van Aert, Nafissatou Thiam … om er maar een paar te noemen. Hun fans zijn talrijker dan ooit tevoren. En de pronostieken zijn goed: de halve finales lijken binnen handbereik voor de beloftevolle nieuwe lichting Rode Duivels en we mogen hopen op maar liefst 13 olympische medailles voor ons klein landje. Dat record hebben we trouwens nog maar een keer gehaald, in 1924, op de Olympische Spelen van ... Parijs!

De 3 eerste olympische speerpunten van Rossel Advertising

De olympische droom

De maanden voor de Spelen volgen we zes atleten bij hun mentale en fysieke voorbereiding. Zes mannen en vrouwen trainen voor de wedstrijd van hun leven. We tonen je hoe deze sporthelden zich overstijgen met overwinningen en mislukkingen, met vreugdekreten en teleurstellingen.
Platformen + kranten Le Soir, Sudinfo, video's en podcasts

Olympische portretten

We zoomen in op de Olympische Spelen in zwart-geel-rood: wie wordt onze vlaggendrager? Wat zijn onze kansen op medailles? We schetsen portretten van onze meer en minder bekende atleten, hun parcours en hun ambities.
Le Soir, Sudinfo, video's

Het olympisch dorp

The Road to Paris! We gaan op ontdekkingstocht door Parijs tijdens de Olympische Spelen met So Soir, Max en Le Mad voor een unieke lifestyle-ervaring.

Ga jij ook voor topprestaties?

Contacteer je contactpersoon bij Rossel Advertising voor meer informatie over het aanbod gewijd aan de Euro 2024, de verschillende wielerwedstrijden en natuurlijk de Olympische en Paralympische spelen. Of surf naar rosseladvertising.be.


Sport boost de kijk- en leescijfers

Tijdens de Olympische Spelen van Tokio in 2021 lazen bijna drie keer meer mensen (x 2,7) dan gewoonlijk de sportpagina’s van de Rossel-websites. We bereikten tot 815.556 real users tijdens de Olympische Spelen van 2021 met 4,5 miljoen pageviews van artikels over de Spelen! De sportrubriek werd het meest gevolgd in de kranten Sudinfo en Le Soir.
(bron: Cim Internet, 19 juli tot 15 augustus 2021)


Poll Sud, een studie die verder kijkt dan de clichés

De Poll Sud-studie van Rossel Advertising neemt elk jaar de belangrijkste evoluties van de Belgische Franstaligen onder de loep, een weinig bekende maar optimistische en dynamische gemeenschap.
Hun gedrag op meer dan 30 gebieden werd in kaart gebracht, gelinkt aan 5 grote consumptietrends. De inzichten uit deze studie zijn voor iedereen beschikbaar op simpel verzoek bij de reclameregie. Die mag je niet missen.

Surf naar pollsud.be voor meer informatie.