De opleiding Communicatie aan Hogeschool PXL in Hasselt zet belangrijke stappen vooruit. Het Engelstalige programma International Communication Management kent een indrukwekkende groei met 70 procent meer inschrijvingen in het eerste jaar. Tegelijkertijd wordt de specialisatie *Branding & Advertising grondig vernieuwd om studenten nog beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Deze vernieuwingen komen er in nauw overleg met professionals uit de communicatiesector.
Drie jaar geleden startte Hogeschool PXL met het Engelstalige programma *International Communication Management, en dat blijkt nu een schot in de roos. Het programma, dat identiek is aan de Vlaamse opleiding maar in het derde jaar volledig in het Engels wordt aangeboden, heeft dit academiejaar een groei van 70 procent in het aantal eerstejaarsstudenten.“De internationale oriëntatie van dit programma trekt zowel Vlaamse als buitenlandse studenten aan. Dankzij de samenwerking met Erasmusstudenten bereiden we onze studenten voor op een job in een multiculturele en diverse samenleving. Dat is waar de communicatiesector vandaag de dag naartoe gaat,” licht Herve Van de Weyer, opleidingshoofd Communicatie, toe.
Naast de focus op Engelstalige lessen in het derde jaar, biedt de opleiding ook keuzevakken aan in Frans of Spaans, waarmee de studenten hun talenkennis verder kunnen uitbreiden. “Die aanpak geeft onze studenten een voorsprong op de internationale arbeidsmarkt,” vervolgt Van de Weyer. “We merken dat bedrijven steeds vaker op zoek zijn naar communicatieprofessionals met een sterke talenkennis en ervaring in een internationale context.”
Naast het succes van de Engelstalige opleiding wordt er dit jaar ook ingezet op vernieuwing binnen de specialisatie Branding & Advertising. In nauw overleg met verschillende partners uit het werkveld heeft de opleiding haar inhoud bijgesteld om studenten nog beter voor te bereiden op de eisen van de huidige communicatiesector. “We hebben gekeken naar de behoeften van bedrijven en hebben onze vakken hierop afgestemd,” vertelt Herve Van de Weyer. “Zo kunnen we garanderen dat onze studenten volledig klaar zijn om aan de slag te gaan.”
Een van de belangrijkste veranderingen is dat de lessen Branding & Advertisingin het derde jaar nu gegeven worden door professionals uit de sector. “Ik zie dagelijks welke profielen en vaardigheden bedrijven nodig hebben, en dat draag ik over aan de studenten. Zo zijn ze beter voorbereid op hun toekomstige job,” zegt Julie Proesmans, client service director bij Hotel Bonka. Ze geeft les over de rol van accountmanager in reclamebureaus. Daarnaast geeft Stijn Spaas, director of corporate brand strategy bij Hawaiian Host Group, online lessen vanuit Honolulu. Spaas, die zelf afgestudeerd is aan PXL, werd eerder uitgeroepen tot Young Professional of the Year en opgenomen in de lijst van PBN’s 40 under 40. In zijn lessen neemt hij studenten mee in de wereld van merkstrategie en branding op internationaal niveau.
Naast de focus op Branding & Advertising kunnen studenten aan PXL kiezen uit verschillende andere specialisaties, zoals PR & Media Influencer, Event & Experience en Entertainment Production. Die brede waaier aan keuzemogelijkheden stelt de studenten in staat om hun studiepad te personaliseren en zich te verdiepen in een specifiek domein binnen de communicatiesector. Met deze vernieuwingen wil Hogeschool PXL haar positie als opleider binnen de communicatiesector versterken. De combinatie van internationaal succes en nauwe samenwerking met het werkveld moet studenten alle kansen bieden om hun carrière een vliegende start te geven.