Belgische uitgevers zetten zich op mobiele kaart

Smartphones_535x306 GfK

CIM / Innovation / Marketing / News

image001
De Online Professional Publishers’ Association Belgium (OPPAb) en leden De Persgroep Publishing, IPM, Les Editions de L’Avenir, Mediahuis, Rossel en Roularta Media Group lanceren vandaag MobilePremium, de eerste premium private marketplace voor mobiele advertenties met het grootste bereik in België.

Er zijn natuurlijk enkele grote internationale spelers (de namen kunt u zelf invullen) die erg aantrekkelijk zijn voor adverteerders. Je kunt dat betreuren, maar het is beter om zelf actie te ondernemen, zegt Thierry Hugot, voorzitter van de OPPAb. Voor een eigen Belgisch voorstel zetten de leden van de OPPAb zes uitgangspunten op een rij. Ten eerste: de samenwerking creëert een interessante schaalgrootte (1), met 2,3 mio bezoekers per dag. Het moest gaan om een one-stop shopping (2): één toegang voor de adverteerder. Het nieuwe platform moest daarnaast openstaan voor programmatic buying (3). En het moest 'mobile first' (4) zijn: daar zitten nu de meeste gebruikers. Het nieuwe platform moest voorts native advertising mogelijk maken (5) en tot slot moest het gaan om premiumcontacten en was brand safety een absolute must (6).

Volgens Siska Truyman maakt dit partnership mobiele marketing toegankelijker dan ooit met een geautomatiseerd platform en een groot mobiel bereik in een kwalitatieve omgeving. "De adverteerders vragen transparantie, en betrouwbare context, fraudevrije websites enzovoort," zegt ze. Het CIM is bijvoorbeeld al een garantie met betrekking tot website traffic. De zichtbaarheid van de advertenties is een ander belangrijk topic. Ook daar scoren de websites van de betrokken Belgische uitgevers hoger dan het marktgemiddelde.

Mobile advertising is natuurlijk erg complex - of was dat, tot de lancering van MobilePremium, zo maakt Siska Truyman zich sterk. Er waren zoveel gefragmenteerde volumes, met telkens andere technische specificaties, en de standaard display formats waren niet altijd even gebruiksvriendelijk voor mobile devices. De uitgevers hebben zich 18 maanden lang gebogen over deze problemen, met de lancering van MobilePremium tot gevolg: een 'high-quality mobile marketing automation platform'. Het is zoals gezegde een one-stop shop, een private marketplace (self-service, met procedures voor planning, buying en measurements). En self-service ads maken gebruiksvriendelijke mobile advertenties mogelijk. De commerciële exploitatie van MobilePremium is in handen van 'ambassadeurs' Cédric Ralet en Sarah Goossens.

In een later stadium is het niet uitgesloten dat andere uitgevers zich bij dit initiatief aansluiten (binnen het lidmaatschap van OPPab), maar dat is voorlopig nog niet aan de orde: eerst moet dit initiatief zich op de markt bewijzen, zo luidt het. Zo is voorlopig ook nog geen precieze targeting mogelijk. Niet onlogisch, als je MobilePremium naast packages als )NP( (voor de kranten) en de Big Wraps (voor de tijdschriften) legt.