Bonka Circus en de Vlaamse overheid openen virtueel museum FAAM
Onze Vlaamse geschiedenis is een onuitputtelijke bron van verrassende verhalen die vaak al om de hoek te vinden zijn. Maar hoe brengen we dat rijke verleden en erfgoed dichter bij de mensen? Enter Faam: het virtueel museum dat je toelaat om elke vierkante meter geschiedenis te ontdekken met je smartphone.
Faam brengt voor het eerst bekende en minder bekende verhalen, roerend, onroerend en immaterieel erfgoed samen in één groter digitaal geheel. Het virtuele museum prikkelt jong en oud met steeds nieuwe interactieve content. Denk aan geanimeerde verhalen, augmented reality-belevingen, uitdagingen, games en meer. De app laat je, via geo-localisatie, de geschiedenis en cultuur rondom jou ontdekken of wijst je de weg naar plekken en evenementen waar je deze live kunt ervaren.
Bonka Circus zat vanaf de start mee aan tafel. Het bureau stond in voor de naamgeving, strategie, branding en de lanceringscampage. Die laatste focust op vijf bijzondere verhalen, eentje voor elke Vlaamse provincie. Leefde er ooit een mammoet in Dendermonde? Waarom verscheen er in 1914 plots een Vlaamse krant in Detroit? Wie was de Leuvense lijkenpikker die onze geneeskunde veranderde? Deze en andere verhalen komen tot leven via out of home, social media ads, bannering, PR en worden lokaal versterkt via regionale pers, bierviltjes en wildpostering.
“Met Faam willen we het publiek voor het erfgoedaanbod verbreden, en tegelijk de drempel digitaal verlagen. Samen met de erfgoedsector willen we het museum blijven voeden, onder andere door aan te sluiten op andere digitale erfgoed-initiatieven, en zo doorlopend mensen van binnen en buiten Vlaanderen verrassen,” zegt programmaleider van Faam, Wim Putzeys.
De lancering van Faam vond plaats op 12 maart in Dendermonde en gaat gepaard met een symbolische eerstesteenlegging. Letterlijk dan, in de vorm van een vierkante meter tegel met daarop het verhaal van de mammoet. De steen wordt ingehuldigd door Vlaams Minister van Cultuur Jan Jambon en wordt verankerd in de Dendermondse straatstenen. De tegel is een creatie van ambachtsvouw en keramiste Charlot De Bisschop. Wanneer je de tegel scant met de smartphone, kom je op het verhaal van de mammoet terecht in de app. Later dit jaar volgen ook de tegels voor de andere vier provincies.
“Geschiedenis leeft. Kijk maar naar het succes van een programma zoals Het Verhaal van Vlaanderen of De Bourgondiërs van Bart Van Loo. Dankzij Faam heb je de geschiedenis altijd op zak. Bij dit virtuele museum staat niet alleen ‘de collectie’, maar vooral ‘connectie’ centraal. Het verbindt kunst, erfgoed, je buurt en de wereld. De ontwikkeling van Faam was een intensief en boeiend traject waar ontzettend veel verschillende partijen aan meewerkten en we zijn dan ook bijzonder trots op het resultaat,” zegt Karel De Mulder, creatief directeur bij Bonka Circus.
credits
Client: Departement Cultuur, Jeugd en Media – Vlaamse Overheid.
Agency: Bonka Circus
Client Contact: Wim Putzeys
Account Manager: Kristof Debacker, Iris Warnants, Liesbeth Bijvoet, Wim Michiels
Client Service Director: Julie Proesmans
Strategy: Peter Verbiest, Louis Ingelaere
Creative Director: Jesse Vanophalvens, Bart Gielen, Karel De Mulder
Creatives: Frederik Van Den Bril, Alexander Noten, Auke Moonen, Johan Van Oeckel, Barbara Dzikanowice
Copywriter: Barbara Dzikanowice, Véronique Vier
Design: Fulya Toper, Charlotte Slegers, Lennert Vedts
Media strategy & buying: Zigt
PR: Comm2You
Sound: Sonhouse
Video animation: De Kwekerij
Keramische tegels: Charlot De Bisschop, Jonas Van Welden