Bpost en mortierbrigade lanceren de Remco Reflex

4schools / Crea / News

In België raken jaarlijks zo’n 300 fietsers gewond door botsingen met openzwaaiende autodeuren. Het ongeval van Remco Evenepoel benadrukt de noodzaak om hier iets aan te doen. Daarom introduceren Bpost en Mortierbrigade de Remco Reflex: een initiatief dat chauffeurs eraan herinnert om altijd over hun schouder te kijken voordat ze de autodeur openen.

De Remco Reflex is gebaseerd op de Dutch Reach. Daarbij wordt bestuurders aangeleerd om hun deur altijd met de rechterhand te openen waardoor ze automatisch over hun schouder kijken naar aankomende fietsers. 

Om dat gedrag te ondersteunenhebben Bpost en Mortierbrigade in samenwerking met R.EV Academy een praktische oplossing bedacht: een stickertje met Remco in actie om op het raam aan de bestuurderszijde te plakken. Dat herinnert chauffeurs eraan om over hun schouder te kijken en te vermijden dat fietsers tegen hun portier rijden.

“Bij bpost geloven we dat een simpel gebaar levens kan redden. Met de ‘Remco Reflex’ willen we iedereen er aan herinneren dat het belangrijk is om aandachtig te blijven wanneer je de weg op gaat,” aldus Chris Peeters, CEO van Bpostgroup. “We betreuren wat er met Remco is gebeurd en wensen hem een spoedig herstel. We hopen dat dit initiatief verdere ongelukken zal voorkomen.”

“Toen de mensen van bpost mij dit voorstel deden, heb ik onmiddellijk toegehapt. Alle weggebruikers moeten rekening houden met elkaar,” zegt Remco Evenepoel. “Het initiatief van bpost zal ontegensprekelijk bijdragen tot een betere bewustwording van de gevaren op de weg. Ik wil bpost dan ook danken voor de introductie van de Remco Reflex. Dit zal ongetwijfeld heel wat ongevallen vermijden.”

Op den duur wordt deze gewoonte een automatische reflex: de Remco Reflex. De sticker, vernoemd naar onze nationale wielerheld Remco Evenepoel, is vanaf vandaag gratis te bestellen via deremcoreflex.be

Credits: 

Client: bpost
Client contacts: Karoline Dewinkeler, Greet Casters, Veerle Van Mierlo & Laura Cerrada Crespo
Agency: mortierbrigade
Partner & CEO: Jens Mortier
Partner & Executive Creative Director: Joost Berends
Partner & Brand Design Director: Philippe De Ceuster
Patner & Strategic Director: Vincent d’Halluin
Creatives: Kato Vochten & Febe Ampe
Client Services Director : Catherine Hamers
Traffic planner : Doris De Smet
Account Director: Thomas Vuerinckx
Account Manager: Hanne Polé
Producer : Pauline Walgraeve
Printproducer : Glaznost
Cross Media Designer/DTP: Vito Latorrata
Website design & development : Who Owns The Zebra