Bpost zet in op toekomst en opleiding

Media / News

Als grootste werkgever voor mensen met een beperkte opleiding in België, staat Bpost vandaag de dag voor grote uitdagingen op gebied van innovatie. Dat stoffige beeld moet u misschien laten varen, want het bedrijf is zich volop aan het heruitvinden. E-commerce, telewerken, geavanceerde technologieën en interactieve communicatie maken er nu deel uit van het jargon. Chief human resources officer Mark Michiels omschrijft Bpost als een dynamisch en geëngageerd bedrijf dat zijn medewerkers een duurzame toekomst wil verzekeren.

Wat maakt Bpost zo speciaal voor uw medewerkers?

"Het is niet gemakkelijk om op een algemene manier over onze medewerkers te praten, omdat Bpost een groot aantal jobs in huis heeft, maar ik kan wel zeggen dat ons bedrijf al jaren in beweging is en innoveert. Voor jongeren staat starten bij ons gelijk aan deelnemen aan een interessant en nutig project voor de samenleving. Het is niet gemakkelijk om meteen een vast contract te vinden in de logistieke wereld, maar bij ons is dat wel mogelijk. Natuurlijk zijn veel jongeren aangetrokken door de vrijheid die Deliveroo bijvoorbeeld biedt, maar wij bieden hen de werkzekerheid die velen zoeken, terwijl ze toch flexibel kunnen blijven. We hebben 12.500 postbodes in dienst genomen, 5.000 sorteerders... in feite meer dan 17.000 mensen, van wie 90% weinig scholing heeft gehad."

Hoe proberen jullie de werkomgeving aangenaam te maken?

"Voor operationele diensten (sorteren, leveren,...) vertrouwen we op de inzet en het enthousiasme van onze medewerkers. Om de kwaliteit van onze dienstverlening op peil te houden, investeren we in welzijn, preventie, veiligheid en psychosociale ondersteuning. Wij zijn ervan overtuigd dat dit onontbeerlijk is. Naar aanleiding van de coronacrisis zitten we in de categorie van de essentiële bedrijven, dus onze medewerkers zijn moeten blijven werken. Daarom hebben we hun gezondheid en hun welzijn zo goed mogelijk proberen te waarborgen. Dat is voor ons prioritair.

Lees het volledige interview in PUB Magazine.