*PARTNER CONTENT*
Ontdek de campagne van Carrefour Links voor Brussel Netheid om de inwoners te informeren over het nieuwe beleid! Als je in het Brussels Gewest woont, heb je misschien gemerkt dat de dag waarop de vuilniszakken buitengezet worden, sinds 15 mei veranderd is. Daarnaast is het eveneens verplicht om je voedselafval te sorteren, hetzij met de oranje zak (en/of vuilnisbak), hetzij via de vele buurt- of individuele composteervoorzieningen. Hoe zijn de Brusselaars op de hoogte gebracht van deze veranderingen? Dankzij gerichte acties van het Carrefour Links-team.
Brussel Netheid heeft een uitgebreid communicatieplan opgesteld. Huis-aan-huis, OOH, radio, tv... Alle massamedia werden ingezet. Maar het Brusselse overheidsorgaan, verantwoordelijk voor afvalinzameling, wilde ook zijn boodschap richten op het juiste publiek, op de juiste plaats en op het juiste moment. Hier komt het Carrefour Links-team in beeld met op maat gemaakte retail media-oplossingen.
JE KERNDOEL BEREIKEN
Waar koopt men vuilniszakken? Meestal in supermarkten. Dankzij transactiegegevens kon Carrefour Links een potentiële doelgroep van 236.000 klanten identificeren die hun vuilniszakken bij Carrefour kopen. Met deze ideale doelgroep in gedachten waren de 25 Carrefour-hypermarkten en supermarkten in het Brussels Gewest de perfecte locatie om hen bewust te maken van deze wijziging in de ophaalkalender en de verplichting om de oranje zak te gebruiken.
DUIDELIJK INFORMEREN
De retail media-campagne vond plaats in twee fasen. De eerste fase omvatte begin mei het versturen van een e-nieuwsbrief naar klanten van Carrefour-winkels die in één van de 19 Brusselse gemeenten woonachtig zijn.
Deze nieuwsbrief, waarin de belangrijke punten werden uitgelegd, was uiterst succesvol met hoge percentages voor de openingsratio (31,47%) en de CTR (7,14%).
OP DE PLAATS VAN AANKOOP
Consumenten zijn zowel online als offline geïnteresseerd in content. Daarom omvatte de campagne ook instore media, zoals digital signage en radiospots die werden uitgezonden in de 25 Brusselse Carrefour-winkels om de personen verantwoordelijk voor de aankopen te bereiken.
Gedurende 3 weken in mei werden klanten in de winkels geïnformeerd over de nieuwe kalender voor het buitenzetten van de vuilniszakken en de verplichting om de oranje zak te gebruiken via schermen boven de kassa's.
Een AC Nielsen-studie toont aan dat in-store radio een opmerkelijke impact heeft op de verkoop, met een gemiddelde toename van 17%. Hoewel het hier gaat om een informatieve spot en geen productpromotie, blijft dit medium relevant omdat de consument er duidelijk alle aandacht aan schenkt in de winkel.
Deze case toont duidelijk aan dat retail media en de oplossingen van Carrefour Links een krachtige en relevante communicatiestrategie bieden om de consumenten te sensibiliseren die we willen bereiken. Zelfs als het gaat om een publieke organisatie die hen op de hoogte moet stellen van een verplichting waaraan ze moeten voldoen. Deze keuze bleek meer dan verstandig, gezien het feit dat de 25 Brusselse Carrefour-winkels maar liefst 294.000 klanten hebben ontvangen. Tot binnenkort met een nieuwe succesvolle Carrefour-case voor een niet-FMCG-merk.