By 2030 every ad will be a green ad… Kan de leeuwin haar welpen heropvoeden?

Awards / Cannes Lions / News

We volgen opnieuw een ‘lead’ van jurylid Marta Toth: dag twee van het festival betrad niemand minder dan festivaldirecteur Simon Cook zélf het podium om ‘zijn’ advertising industrie op te roepen de klimaatcrisis aan te pakken. Maar hoe realistisch zijn die doelstellingen tijdens een festival waar sommige gastsprekers zich bijna uit principe per helikopter van hun jacht naar een villa in de heuvels laten brengen?

Simon Cook: “Onze industrie moet snel veranderen als we de klimaatcrisis willen aanpakken. We moeten het probleem onder ogen zien en een eigen ecosysteem bouwen waarin technologiebedrijven, media-eigenaren, bureaus en merken elkaar uitdagen om hun verantwoordelijkheden op te nemen.” De rol die hij daarbij ziet voor de Lions-organisatie, is die van een moderator, die de grootste en meest bepalende sprekers uit onze industrie samenbrengt om het probleem op een globale schaal aan te pakken. “Ons gezamenlijke doel”, zei Simon Cook nog, moet een wereldwijde netto-nul economie zijn.” Cook had Stephen Woodford, CEO van de British Advertising Association (BAA), en Aline Santos, ‘Chief Brand Officer’ en ‘Chief Diversity’ bij Unilever meegebracht om z’n intenties kracht bij te zetten. Woodford’s ambitie is om tegen 2030 een van elke advertentie of commercial in de UK een ‘groene ad’ te maken. 

Stephen Woodford:  "Dit betekent dat elke advertentie tegen dan gemaakt wordt door duurzame bedrijven, met behulp van duurzame productieprocessen, en bij ontvangers terecht komt via  duurzame mediadistributie. Ik besef heel goed dat er nog heel veel werk aan de winkel is - vooral wat die laatste schakel betreft, maar dàt moeten onze ambities zijn. Er moet ook meer en hoger worden ingezet op het promoten van duurzame producten. Volgens ons zijn die doelstellingen ambitieus maar haalbaar, op voorwaarde dat we ons verenigen. De UK is een 40 miljard dollar afzetmarkt voor de US, maar produceert slechts 5% van alle advertenties in de wereld. We moeten dit wereldwijd aanpakken”, vindt hij. Daartoe werd intussen de Ad Net Zero-groep in het leven geroepen, met ondersteuning van bedrijven als Cannes Lions, Dentsu, Havas, IPG, Omnicom, Publicis, WPP, Google, Meta, Unilever, Sky en IAA.

“Bedrijven als Unilever stonden eerder al mee aan de wieg van wereldverbeterende projecten”, zegt Alina Santos. “Toen onderzoek van de groep uitwees dat 40% van alle vrouwen zich niet vertegenwoordigd zag  in het merendeel van de reclame, riep Unilever ‘Unstereotype’ in het leven. Het doorbreken van stereotypes en rolbevestiging in reclame leek toen ook een onbegonnen werk. Maar intussen werd een hele weg afgelegd. De sector heeft daar nu al - mede onder impuls van Unilever - een aantal zelfregulerende mechanismen geïnstalleerd. Onmogelijk is het dus niet. “

Met de helikopter naar het jacht

Maar de vraag is of er niet veel méér moet veranderen dan alleen maar een bedrijfs- of een sector mentaliteit. Terwijl in het Debussy auditorium Ad Net Zero als groen conglomeraat van adverteerders en bureaus wordt voorgesteld … terwijl we dit schrijven, zelfs, vliegen helikopters af en aan om VIP’s van internationale mediabedrijven en agency's af en aan te vliegen naar feestjes op jachten-met-drie-verdiepingen. 

Delegates verbruiken drie tot vier keer meer water

Onderzoek door milieudiensten van het departement Alpes-Maritimes, waartoe Cannes behoort, gaf enkele jaren geleden aan dat Cannes Lions delegates - net zoals de meerderheid van de andere toeristen, trouwens - per dag drie tot vier keer meer water gebruiken dan de mensen die er wonen. Voor elke 700 gram vuilnis die een ‘local resident’ genereert, produceert een ‘delegate’ meer dan het dubbele. Het departement zelf levert enorme inspanningen. De luchthaven van Nice heeft het op één na krachtigste CO2-reductieprogramma van alle luchthavens in Europa. (De luchthaven van Lanzarote staat op één). De meest zichtbare inspanning hier, op dit moment, is dat dat de gratis waterflesjes-van-plastic zijn vervangen door brikverpakkingen.

We willen het enthousiasme en de gedrevenheid van Steven Woodford en Simon Cook heel graag onderschrijven. We bewonderen het en we juichen het toe. Maar om geloofwaardig te zijn en om hun eco-doelstellingen waar te maken, zullen de Lions ook een groot deel van hun bezoekers publiek moeten (her-)opvoeden…

Blijf hier dagelijks op de hoogte van updates over Cannes Lions 2022.

Content created by Superkraft in samenwerking met Lionscreativity