Marta Toth: "Empathie is fantastisch fundament voor creatieve samenwerking"

Awards / Cannes Lions / News

In de juryselectie voor de Cannes Lions dit jaar werd één Belg gekozen voor de taak van ‘Awarding Juror’. Slechts één … Maar wel een die kan tellen: Marta Toth, Global Marketing Strategy bij LifeStyles Healthcare. Dus een adverteerder in plaats van een creatieveling, als onze hoogstgeplaatste vertegenwoordiger. Peter Lissens, creative director bij Superkraft, zit tijdens de Lions in het spoor van Marta Toth. Want dat zij jurylid is, klinkt als muziek in de oren van al diegenen die al jaren aandringen op een sterkere cliëntvertegenwoordiging bij de Lions. Voordat ze naar de Cote d’Azur vertrekt, vertelt Marta ons over haar ‘Great Expectations’. 

Hoewel ze geen dwangmatige Cannes Lions-bezoeker  is,  is Marta Toth zeker geen onbekende op het festival. Vorig jaar nam haar bedrijf een zilveren en een bronzen leeuw mee naar huis... Heeft ze voorspellingen op het gebied van nieuwe trends of evoluties die ze verwacht te zien op het festival?

Marta Toth: Ik verwacht uiteraard veel reacties op de COVID-crisis. Meer bepaald n de vorm van digitale en nieuwe technische oplossingen, die door de crisis tegen een versneld tempo  een integraal onderdeel werden van de manier waarop bedrijven vandaag werken en hun diensten aanbieden en opereren. Technologie en tastbaarheid zijn door omstandigheden en noodgedwongen in recordtempo naar elkaar toegegroeid. Enkele jaren geleden bezorgde de snel voortschrijdende technologie heel wat mensen toch een gevoel van vervreemding. Vandaag helpt technologie  meer intuïtieve, meer inclusieve en over het algemeen gewoon veel betere ervaringen creëren dan voorheen.  

Heb je voorspellingen over het soort cases dat dit jaar populair zal zijn? Zou je nog een stijging van sociale bewustwordingscampagnes verwachten?

Marta Toth: Ik verwacht een bevestiging en zelfs intensivering van de betrokkenheid van merken en bedrijven bij de grote en prangende  maatschappelijke thema’s  als ‘duurzaamheid ‘ in al zijn 3 dimensies - milieu, sociaal en economisch. Diversiteit en inclusie zullen waarschijnlijk drijvende en populaire thema's blijven. Maar los van specifieke thema’s, hoop ik vooral dat de gedrevenheid van de sector voor het creëren van een meer respectvolle, menselijke en leefbare wereld sterker dan ooit zal zijn.

Wat zijn je persoonlijke verwachtingen voor Cannes 2020? Wat hoop je persoonlijk mee te nemen van je jurytaak?

Marta Toth: In de eerste plaats hoop en verwacht ik veel te leren. Veel stof tot nadenken, zowel op professioneel als op persoonlijk vlak. Ik kijk er ook erg naar uit om mensen te ontmoeten met wie ik intussen al een poos  samenwerk, maar die ik nog nooit persoonlijk heb ontmoet. Jammer genoeg kan ik niet het volledige programma bijwonen vanwege een aantal zakelijke verplichtingen die een tijdje geleden  - lang voor mijn juryselectie - waren gepland. Desondanks vind ik het meer dan opwindend  om dit jaar deel uit te maken van Cannes Lions - als jurylid nog wel.

Wat vind je dan van dit voorstel... als je ons een lijst bezorgt van presentaties die je  graag zou willen zien en sprekers die u graag zou willen horen,, dan gaan wij er achteraan en proberen de sprekers ook te interviewen….

Marta Toth: Geweldig idee. Doen we!

Marta, jij hebt intussen zowel het adverteerders perspectief als het perspectief langs bureauzijde grondig kunnen opnemen. vWaarom is het volgens jou belangrijk dat adverteerders of klanten het festival bezoeken - niet alleen om te netwerken, als geregistreerde ‘delegate’, die het werk kan zien en voelen? 

Marta Toth: Cannes Lions toont en viert het krachtigste creatieve werk van over de hele wereld, in het kader van een tot barstens toe met creatieve kennis gevuld festival. Elke professional aan adverteerderszijde vindt hier inspirerende gedachten, voorbeelden om te volgen en zelfs potentiële zakenpartners om die visie mee te delen. Er zelf bij zijn en je onderdompelen in ideeën, weg van de dagelijkse routine … Enkele dagen volledig gefocust zijn op pure creativiteit, op inzichten en - waarom niet - fun ... dat levert zoveel méér, zoveel frissere en zoveel authentieke ideeën op dan vanop afstand reels te bekijken. Je hier als adverteerder onderdompelen in het werk, helpt volgens mij ook om beter te begrijpen hoe creativiteit bedrijfsresultaten kan optillen en om een ​​sterkere relatie met de agency-partners te creëren.

Bedankt voor je tijd, en goede reis. 

Marta Toth: Jij ook, Peter. En ik stuur je die lijst. 

Blijf hier dagelijks op de hoogte van updates over ‘Toth's Tips’ & ‘Marta's Must See's’.

Content created by Superkraft in samenwerking met Lionscreativity