Epica Awards 2024, een Grand Prix voor België!
De editie van 2024 van de Epica Awards toonde opnieuw uitmuntende reclamecampagnes uit alle hoeken van de wereld. Dit jaar diende Duitsland de meeste projecten in (307), gevolgd door Canada (285) en het Verenigd Koninkrijk (133).
Duitsland stond bovenaan de landenranglijst met 100 bekroonde projecten, waaronder 4 Grand Prix, 23 gouden medailles en 40 zilveren medailles, gevolgd door Canada met 48 bekroonde projecten, waaronder 6 gouden medailles en 14 zilveren medailles. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten vervolledigden de top 5.
Daarnaast werd Serviceplan Duitsland verkozen tot “Agency of the year” en VML tot “Network of the year”.
Het Grand Prix-debat vond plaats in Parijs. De voorzitter van de jury was Claire Atkinson, auteur van de nieuwsbrief “The Media Mix” en een vooraanstaand journalist gespecialiseerd in de media.
België in de kijker met Child Focus
De campagne Call Glenn van VML Belgium voor Child Focus won de hoofdprijs - een Grand Prix dus - in de categorie Responsibility (Mobile Campaigns). De campagne, gewijd aan de zoektocht naar vermiste kinderen en de strijd tegen kinderuitbuiting, toont de kracht van reclame om mensen bewust te maken en te mobiliseren voor cruciale doelen.
Lees ook: Epica Awards 2024: Goud voor VML en Child Focus
DUITSLAND OP KOP MET vier Grands Prix
Duitsland kwam dit jaar als beste uit de bus met een aantal prijzen:
- Grand Prix - Print: INNOCEAN Berlin met Capa vs War Campaign van Robert Capa Contemporary Photography Center. (Advertising Photography)
- Grand Prix - Responsibility: Jung von Matt AG met Rights against the Right. The first trademark that stops trading Nazi merch voor Laut gegen Nazis. (Public Interest – Social Advocacy)
- Grand Prix - Media: Scholz & Friends Berlin GmbH, in samenwerking met VML, met The 100th Edition voor Frankfurter Allgemeine Zeitung. (Media)
- Grand Prix - Innovation: Serviceplan Germany met Animal Alerts voor PetPace. (Creative Use of Data)
Italië viert muziek met design
De Grand Prix Design (Brand Identity) is toegekend aan Landor s.r.l. voor het werk aan de visuele identiteit van het Orchestra Sinfonica di Milano. Een campagne die de schoonheid en moderniteit van klassieke muziek perfect illustreert.
Kazachstan: een ode aan de nationale sport
In de categorie Media (Branded Content - Native Advertising) won GForce/Grey met The National Sport of Kazakhstan, een campagne met Ruh Fighting, een symbool van de lokale cultuur.
HET VERENIGD KONINKRIJK SCHITTERT IN DIGITAL EN PR
Het Verenigd Koninkrijk won twee prijzen:
- Digital: Mother London voor IKEA met de campagne The Co-Worker, die samenwerking en innovatie viert. (Retail Services)
- PR: VML UK voor The Beko Inheritance, een campagne voor het merk Beko Appliances. (Public Relations)
DE VERENIGDE STATEN IN DE SCHIJNWERPERS
Tot slot werd de Grand Prix Film (Commercial Direction) toegekend aan BBDO New York voor Museum Worthy, een campagne ter promotie van de AICP Awards.
Deze tien bekroonde campagnes getuigen van een sector die steeds gedurfder en innovatiever wordt en gebruik maakt van verschillende middelen om krachtige en inspirerende verhalen te vertellen. Hartelijk dank aan alle winnaars voor hun uitzonderlijke creativiteit, en bovenal hartelijk dank aan ons vlakke land!
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]
PR ACCOUNT MANAGER - Walkie Talkie
JOIN WALKIE TALKIE AS A PR ACCOUNT MANAGER Walkie Talkie is a creative […]