Oeps, foutje. De eerste shortlists (Innovation) voor de Eurobest Awards 2024 zijn bekendgemaakt. Maar daar zitten geen Belgen bij. De enige Belgische inzending was wel: VML met zijn "Ecocheque Hack" voor 11.11.11. (Sorry VML, het is anders wel een topcampagne...)
In 2009 introduceerde de Belgische overheid ecocheques als een aanvulling op de lonen van Belgische werknemers. Deze vouchers zijn bedoeld om milieuvriendelijke aankopen te stimuleren en kunnen uitsluitend worden besteed aan ‘groene’ producten en diensten die voorkomen op een officiële lijst, opgesteld door een overheidsorgaan. Deze lijst omvat vrijwel alles wat bijdraagt aan het tegengaan van klimaatverandering, maar laat giften aan ecologische organisaties die de gevolgen van klimaatverandering bestrijden, buiten beschouwing.
De Belgische NGO 11.11.11, die strijdt tegen klimaatonrechtvaardigheid, wilde dit niet zomaar accepteren. Het aanpassen van de ecochequelijst zou echter een wetswijziging vereisen, een proces dat in België berucht ingewikkeld is. Daarom besloten ze het anders aan te pakken: met een slimme juridische omweg. In samenwerking met Pluxee, een grote distributeur van ecocheques, lanceerden ze een webshop met tweedehands producten, die wél legaal met ecocheques kunnen worden betaald.
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]