Geen fabeltje: LDV United brengt Meneer de Uil terug voor Stop Darmkanker

4schools / Crea / News

LDV United brengt in een nieuwe campagne je favoriete uil terug. En met een goede reden! Want Vlaamse kinderen die in de jaren ’70 naar het iconische programma ‘De Fabeltjeskrant’ keken, behoren vandaag tot de risicogroep voor darmkanker. Niet omwille van hun kijkgedrag, wel omwille van hun leeftijd. 90% van de darmkankerpatiënten is immers ouder dan 50 jaar. Daarom halen LDV United en Stop Darmkanker de echte Meneer de Uil van onder het stof. In maart, de internationale darmkankermaand, richt het jeugdidool zich tot zijn kijkers van het eerste uur. Voor één keer leest hij niet voor uit de Fabeltjeskrant, maar uit ‘De niet zo Fabeltjeskrant’ en deelt hij met ons zijn wijze raad: “Doe de test.”

In een aangepaste intro vertelt Meneer de Uil over een onrustwekkend cijfer dat onlangs in de krant te lezen was: Bij 1 op 2 Belgen met darmkanker wordt het te laat ontdekt. En dat is géén fabeltje. Het bekende tv-karakter gaat ook mee met zijn tijd. Daarom verspreidt hij de videoboodschap voor Stop Darmkanker in eerste instantie online en via sociale media, specifiek getarget naar vijftigers. Ook visuals en banners met Meneer de Uil in de hoofdrol roepen op om de stoelgangtest te doen.

“De Fabeltjeskrant, dat is pure nostalgie voor alle vijftigplussers. En nostalgie werkt. Darmkanker is een zwaar onderwerp, maar op deze manier hopen we een belangrijke boodschap op een sympathieke en relevante manier bij het juiste publiek brengen,” aldus Wesley Kuystermans, creatief directeur bij LDV United.

“Een wereld zonder darmkanker is momenteel nog een fabeltje, maar ik wil er wel over dromen. Daarom ben ik blij dat Meneer de Uil speciaal voor ons wou terugkeren. Het zijn de kijkbuiskinderen van vroeger die vandaag een groot risico lopen,” vult Dr. Luc Colemont aan, maag- en darmspecialist en managing director van Stop Darmkanker.

Als stunt zullen enkele bekende vijftigers ‘De niet zo Fabeltjeskrant’ ook thuis in de brievenbus krijgen. Dit ideale leesvoer voor een toiletbezoek spoort de BV’s aan om zich te testen en onze grote boodschap te delen met hun volgers.

Credits:

Client: Stop Darmkanker

Contact: Luc Colemont, Ishia Opgenhaffen

Agency: LDV United

CD: Wesley Kuystermans, Yannick Schoch

Creation: Steffy Bertels, Lynn Laenen

Account Team: Julie Meirlaen, Hanne Stoppie, Michelle Vandaele

Strategy: Fatima Llouh

Design: Stijn Voeten, Sandra Wulffaert

Film Production Company: Uitgeverij Rubinstein NL, Studio Floor

Sound: Het Geluidshuis

PR agency: Bepublic