Lukas Das: “Ik creëer graag visuele werelden”
Voor één keer is de rubrieknaam ‘Not @ Work’ niet helemaal van toepassing. Want Lukas Das, freelance creative producer, maakte van zijn grote interesse voor mode een onderdeel van zijn professionele werk. Het einddoel? Onbekend! De weg is het doel…
Een bachelor Communicatiemanagement aan Thomas More Mechelen. Check. Stage bij Mortierbrigade. Check. Account executive bij Kunstmaan. Dan overgestapt naar Happiness. Check. En toen begon het te kriebelen bij Lukas Das. Al meteen toen hij bij Happiness was begonnen, zat hij met iets in zijn hoofd... dat werd zijn persoonlijk nevenproject HEAD IN THE CLOUDS. “Toen ik studeerde, vond ik de communicatiesector interessat, maar ik zag nog niet meteen welke plek ik daarin kon hebben,” zegt Lukas Das. “Greet Wachters overtuigde me om de afstudeerrichting ‘Reclame’ te kiezen, met een stage bij mortierbrigade. Ik besefte dat het belang heeft hoe hard en hoe goed je wilt werken. Ik startte bij Kunstmaan. Leuk, maar ik miste er de creatieve focus. En vervolgens belandde ik bij Happiness, in diverse functies en met interessante klanten als Bebat en Quick.”
Maar in zijn hoofd waren toen al zaadjes geplant voor een nevenproject. “Eerst dacht ik aan een magazine waarin in mijn interesses zou tonen en had zelfs al afspraken met een grafisch vormgeefster. Uiteindelijk is daar niets van gekomen, maar een idee voor dat project waren felgekleurde truien. Ik had al eens een video gemaakt met kleren van Raf Simons, bedacht een logo en een naam – HEAD IN THE CLOUDS – en plakte vervolgens teksten op bestaande truien. Vervolgens bedacht ik zelf dingen, voor mij was dat een ‘safe space’ waarin ik kon werken. Alles wat ik leerde in de reclamesector paste ik toe in mijn midewerk. Accounts worden te vaak in een bepaald hokje geduwd, ik wou daarbuiten treden.”
[...]