Met deze drie elementen bouwt IKEA aan succesvolle radiocampagnes

Media / News / Gesponsorde inhoud

[partner content]

Duurzaamheid, creativiteit en eenvoud zijn waarden die IKEA als gegoten zitten. Toen uit het DIVA-postimpactonderzoek van Var bleek dat hun radiocampagnes tegenvallende attributiecijfers voorlegden, was dat voor de retailer het startshot om terug naar de basis te gaan. Céline Smidts en Kaat Van Noten van IKEA België lichten toe welke 3 elementen bepalend zijn geweest in de vernieuwde campagnevoering.

DIVA-learnings

“Na een analyse van de laatste DIVA-presentatie bleek dat onze attributie-scores wat beter konden. Dit was voor ons het signaal om terug te keren naar onze basis: eenvoud en creativiteit. In plaats van telkens voor iets nieuws te gaan, besloten we om voortaan met één herkenbaar radioconcept te communiceren”, vertelt Kaat Van Noten, marketing & communications specialist bij IKEA.

Vast audioconcept

Communicatiepartner Ogilvy Social Lab werkte een creatieve audiotemplate uit. Een vast creatief concept ‘Tip van de week’ zorgt voortaan voor herkenbaarheid, accenten zorgen voor flexibiliteit en creatieve ruimte. De naam Ikea is verwerkt in de sonics, een versterkte jingle en leuke geluidseffectjes ondersteunen voortaan de auditieve branding van het merk. “Het nieuwe concept is eenvoudig, straight to the point en brengt een boodschap die blijft hangen”, vertelt Céline Smidts, Integrated Media Leader bij IKEA. “De vaste formule wierp ondertussen ook al zijn vruchten af. We kunnen opnieuw goede resultaten voorleggen en scoren zelfs beter dan de DIVA-gemiddeldes.”

De kracht van radio

“Radio is een krachtig medium om consumenten naar onze winkels te lokken: het stelt ons in staat een groot deel van de bevolking te bereiken voor een prijs die aantrekkelijk blijft in vergelijking met andere media.”, vertellen Smidts en Van Noten. “In onze econometrische studie zien we dat radio sterk blijft presteren. Het medium is één van de grootste aanjagers van sales en traffic, en behoort tot de meest efficiënte media op korte termijn voor verkoop. Onze attributie ging opnieuw van 9 (lente 2020) naar 51%, ook onze marketing activation scores liggen opnieuw boven de gemiddeldes. Dankzij de learnings van DIVA, ons vernieuwde radioconcept en de kracht van het medium gaan alle parameters weer de goede richting uit.”

Meer informatie vindt u hier.