Michel Mersch juryvoorzitter Belgian Marketing Awards

Awards / News / People

Naar goede gewoonte zal ook dit jaar een ‘captain of industry’ de jury van de Belgian Marketing Awards voorzitten. Het gaat om Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux. Daarnaast telt de jury 12 marketingprofessionals met diverse achtergronden.

Ook dit jaar gaan ACC, BABM, BAM, BMMA, CUBE, UBA en UMA op zoek naar de Belgian Marketing Company of the Year, The Young Belgian Marketing Company of the Year en The Marketing Leader(ship) of the Year. De keuze daarvan ligt in handen van een dertienkoppige jury met daarin zowel bureaumensen, adverteerders als academici.

Het gaat om Catherine Closset (CMO Director Stellantis Belux), Eddy Cremers (Sr Client Officer Ipsos), Alain Decrop (Professor University of Namur), Eveline De Ridder (Partner Whyte Corporate Affairs), Maggie Geuens (Professor Ghent University), Anne-Françoise Piette (Partner Brain Impact), Sharon Roels (Marketing Director GB Goods), Suzanne Stroobants (CEO Mindshare) en Koen Van Impe (CEO &KOO Network). In de jury zoals steeds ook de drie Belgian Marketing Awards-winnaars van vorig jaar: Etienne Bachelier (Marketing Director van Alken-Maes), Lise Conix (CEO Schoenen Torfs) en Ruben Renaer (co-founder Brauzz).

Michel Mersch (Nestlé) als voorzitter

Juryvoorzitter wordt Michel Mersch, CEO van Nestlé Belgilux. “Ik geloof in de kracht van marketing en vooral van marketeers,” geeft hij aan waarom hij de uitnodiging aanvaardde. “Het is hun rol om consumenten, maar ook burgers, te inspireren om een meer duurzame, ethische en inclusieve manier van consumeren te omarmen.”

Mersch heeft zelf geen specifieke marketingervaring, maar heeft in rollen als afdelingsverantwoordelijke en CEO marketing telkens als medeverantwoordelijkheid gehad, waarbij hij onder andere productreceptuur aanpaste en de digitale transformatie binnenbracht. “Dat is ook een van de redenen om deel uit te maken van deze jury,” voegt hij toe. “De andere leden hebben we die specifieke expertise en dat met zeer diverse achtergronden. Het is mijn doel om een zo inclusief mogelijk debat te voeren én om positivisme uit te stralen. Er wordt ons vanuit onder andere bepaalde media al genoeg angst aangepraat.”

Durf

Michel Mersch vindt het moeilijk om nu al te bepalen waaraan de jury aandacht zal besteden. “Ik vind het belangrijk om daarover de mening van alle juryleden te horen. Maar sowieso wil ik graag de impact van de marketeer op de samenleving kunnen zien.”

Voor de kandidaten heeft hij nog een laatste boodschap: “Heb geen schrik. Durf een case in te sturen. Je moet ‘niet winnen’ namelijk niet zien als een mislukking, maar wel als een mooie vooruitgang die je maakt. Het voorbereiden van een case zal je immers heel wat leren over het proces waar je doorgegaan bent.”

Kandidaturen tot eind mei

De kandidaturen voor de Belgian Marketing Awards – dat de steun geniet van Deloitte en Trends/Trends-Tendances – werden afgesloten op 30 april. Momenteel zijn de kandidaten uitgenodigd om een dossier in te dienen. Dat kan nog tot 31 mei. Een Selectiecomité (het Steering Committee aangevuld met enkele marketingprofessionals waaronder de genomineerden van vorig jaar) kiest vervolgens de negen genomineerden (drie per categorie). Op basis daarvan, aangevuld met een mondelinge presentatie, bepaalt de jury de winnaars. Die worden op 8 november bekendgemaakt.