Outdoorreclame heeft heimwee naar de toekomst

Crea / Innovation / Media / News

Experts zijn het erover eens: outdoorreclame of out-of-home (OOH) heeft voldoende in huis om ook in de toekomst een medium van formaat te blijven. Dat bleek deze week dans de OOH Summit in Brussel.

OOH1

“Studies tonen aan dat we buitenshuis meer veel alert zijn,” zei bijvoorbeeld Phil Harris, een neurowetenschapper die recent een studie uitvoerde op vraag van de Outdoor Media Association). En om de mensen bij te les te houden maakte hij duidelijk dat een geslaagde campagne moet zijn gebaseerd op uitgangspunten als eenvoud of intrigerende boodschap. Of nog:

  • Een mooie theatralisatie
sonicOOH1

Adams Outdoor Advertising voor Sonic Drive-In

  • Oog voor design en het esthetische aspect:
Pepto Kabob

Slate Donaldson voor Pepto Kabob

  • Humor, natuurlijk... (in alle omstandigheden!):
KuhnkuhnOOH3

Adams Outdoor Advertising voor Kuhn&Kuhn

En als de technologie rasse schreden zet, moet men er zich te allen tijde op een slimme manier van bedienen. Ziehier enkele voorbeelden van campagnes waar technologie ten dienste staat van de creativiteit:

Agency: Garbergs, Stockholm, Sweden

Agency: Garbergs, Stockholm, Sweden

OOH5

Hierboven geeft het beeld het melkpeil op de drankjes aan, maar ook de hoeveelheid sneeuw. Leuk van McDonald's. Agency : Cossette, Vancouver.

 

Spotify en 2016 illustrait une campagne d’affichage avec les données utilisateurs récoltées au fil des écoutes.

Spotify maakte in 2016 gebruik van data uit luistersessies om er een campagne mee te stofferen.

Dit laatste voorbeeld van Spotify geeft aan dat OOH  steeds vaker consumentendata zal gebruiken voor campagnes. Op technologisch vlak ziet het ernaar uit dat OOH ons nog leuke dingen zal voorschotelen. Beacons (waarmee de reclamehouder via Bluetooth kan 'dialogeren' met smartphones of tablets, drone-vertising, hologrammen van 'augmented walls', transparante schermen, herkenning van objecten in real time enzovoort enzoverder. "Binnenkort hebben we onze ogen niet meer nodig," lacht Dino Burbidge, director of Innovation & Technology bij WCRS in London.

De OOH Summit 2017, gezamenlijk georganiseerd door Clear Channel en JCDecaux, verwelkomde nog andere experts. Zoals Rosanne Caron, president of OMAC & COMD, die de voordelen van data, technologie en mobile connections voor outdoorreclame op een rij zette. De hierboven al vermelde Dino Burbidge sprak met name over de toekomst van de toekomst ten behoeve van OOH.

En o ja, deze interessante bijeenkomst eindigde met de bekendmaking van de laatste winnaars van de OOK Kings Awards, maar daar hebben we eerder al over bericht op pub.be...