Praat even makkelijk over je gevoelens als over het weer met het Nieuwsblad en AKQA Brussels

4schools / Crea / News

Praten over het weer, dat kunnen we allemaal als de beste. Maar praten over onze mentale gezondheid, daar zijn wij Belgen veel minder goed in. En dat terwijl een op de zeven gevoelens van angst of depressie heeft.

Daarom lanceert het Nieuwsblad de Mentale Check. Met die online zelftest krijg je meer inzicht in jouw mentale gezondheid op vier verschillende vlakken: algemeen welbevinden, weerbaarheid, eenzaamheid en depressieve gevoelens. Want pas als je weet wat er aan de hand is, kan je er makkelijker en op de juiste manier over praten.

Om de test te promoten, creëerde AKQA Brussels een print-, radio- en videocampagne. Daarin horen we mensen getuigen over hun mentale toestand, terwijl het lijkt of ze het over het weer hebben. Het resultaat? Herkenbare en beklijvende beschrijvingen die ook mooi werden geanimeerd.

Zelf de Mentale Check doen? Dat kan in de Nieuwsblad-app. 

Credits:

Client: Nieuwsblad
​Client contacts: Dries Vereecke, Liesbet Brigou, Lise Smout
​Agency: AKQA Brussels
​Executive Creative Director: Peter Ampe
​Creative Team: Jan Schoofs & Jonas Caluwé, Sarah De Blaiser & Lore Heyvaert ​
​Design Director: Jan Sidgwick
​Strategic Planner: Aze Van Coillie
​Account Director: Marko Van Dyck
​Account Manager: Marie Van Den Einde
​Head of Production AKQA Brussels: Olivia Naudts
​Head of Audio AKQA Brussels: Myriam Maes
​Agency & Post-Producer AKQA Brussels: Bram Busschots
​Post-production: Sven Vanhee & Gilles Desplanque for AKQA Brussels Productions
​Sound production: Eli Sundermann for AKQA Brussels Productions
​Motion design: Kristof Luyckx
​DTP Print: Franco Scaramuzza