Communicatie en inclusie, het is een nieuwe combinatie. Maar hoewel de maatschappij er steeds beter in slaagt om diversiteit te omarmen, hinkt de reclamewereld achterop. Adverteerders en bureaus nemen wel het voortouw, maar de norm is het nog niet. En dat terwijl er diverse groepen (etnisch, feministisch, LGBTQI+, personen met een beperking,…) schreeuwen om meer vertegenwoordiging. Aan de communicaitesector om hun stem te laten horen en de sector te veranderen!
In januari 2019 lanceerde de UBA (Unie van Belgische Adverteerders) het ‘Unstereotype Communication’-charter, een charter dat werk wil maken van diversiteit en inclusie in reclameboodschappen. Het stelt eenvoudigweg dat stereotypen in reclame gewoon niet werkt en zelfs nefast is. Uit onderzoek van Unilever blijkt dat een bericht zonder vooroordelen 25% meer omzet genereert en meer impact heeft. Cliché-doorbrekende campagnes bewijzen dat met miljoenen views op Youtube. Denk maar aan I Will What I Want van Under Armour, Real Beauty Sketches van Dove en #LikeAGirl van Always. De vraag die we met dit artikel willen beantwoorden: hoe houden we, met oog op een betere communicatie, rekening met de veranderende samenleving?
[...] Het volledige artikel leest u bij de vertaalde artikels van PUB Magazine nr5
PROJECTMANAGER PR & COMMUNICATIE - NANS
OVER WITH LOVE NANS* With Love Nans* is een creatief communicatie- en PR-agency […]
Account Manager - Mediamixer
Word jij de brug tussen creativiteit, strategie en media? Bij MediaMixer zoeken we […]
Strategic Planner - Mediamixer
Wat we zoeken? Een strateeg met een scherpe geest, een neus voor trends […]
Strategic Director - Wavemakers
Welkom bij Wavemakers Bij Wavemakers hebben we een passie voor baanbrekende PR en […]